Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe regels

Het kabinet belooft lastenverlichting. Lukt dat ook? Er zijn in ieder geval genoeg regels die veranderen. Waarmee moet u komend jaar rekening houden?

1. Nieuwe wet voor pensioenen en VUT (+/-)

Goed nieuws en slecht nieuws: Ja, u krijgt een jaar uitstel om uw pensioenhuishouding op orde te krijgen, maar hoe later dat gebeurt, hoe meer belasting dat kost. Volgens het Verbond van Verzekeraars kan het oplopen tot enkele duizenden euro’s per werknemer.

Was: U draagt pensioenpremies voor uw werknemers af, zodat die na hun 65e een pensioen hebben

Wordt: De nieuwe wet VPL introduceert het 40-deelnemingsjarenpensioen, met nieuwe regels voor VUT en de introductie van de Levensloopregeling, waarmee de werknemer ook kan sparen voor verlof

Het kabinet wil iedereen zolang mogelijk aan het werk houden, en daarom treedt per 1 januari de wet VUT, Prepensioen en Levensloop (VPL) in werking. Dit betekent dat u uw pensioenregeling voor uzelf en personeel moet aanpassen aan nieuwe fiscale regels. Vooral kleinere werkgevers komen daarbij in de problemen. Lobbypartijen hebben bij minister De Geus een overgangsjaar bedongen. Volgens De Nederlandsche Bank zou de pensioenregeling voor een kwart van de werknemers op 1 januari 2006 nog niet zijn aangepast aan de nieuwe situatie.
Door de overgangsregeling, die geldt tot 1 januari 2007, heeft dit voor de betreffende werknemers geen gevolgen. U als werkgever hoeft alleen belasting te betalen over het deel van de pensioenopbouw over 2006 dat niet voldoet aan de nieuwe regels. De heffing op deze zogeheten bovenmatige pensioenopbouw bedraagt 52 procent. Dat klinkt mooi, maar toch is het zaak de regelingen zo snel mogelijk aan te passen. Door die schaal van 52 procent kan de extra belasting oplopen tot 2.000 à 3.000 euro per werknemer met een modaal inkomen. De werkgever die op 1 januari 2007 zijn zaken nog niet op orde heeft, kan een boete tegemoet zien.

2. Ziektekosten makkelijker en duurder (+/-)

Dit najaar krijgt u geen bericht van de Belastingdienst over uw ziektekostenverzekering. Per 1 januari verdwijnt het huidige zorgverzekeringsstelsel met zijn twee pijlers, ziekenfondsverzekering en particuliere verzekering. Bijna iedereen gaat straks flink meer betalen.

Was: Ondernemers met een jaarlijks besteedbaar inkomen van 20.800 euro moeten een ziekenfondsverzekering afsluiten. Daarboven komt u in een particuliere verzekering terecht

Wordt: Zelfstandigen gaan fors meer betalen. Het onderscheid tussen de verschillende verzekeringen vervalt, wat de afhandeling wel eenvoudiger maakt. Bijna iedereen betaalt zo meteen meer, al gaat de AWBZ-premie met 1 procent omlaag

Allereerst betaalt u een nominale premie. Die is voor iedereen gelijk, bedraagt minstens 1.100 euro per jaar en kan nog hoger uitvallen. De premie is inclusief een no-claim van 255 euro. Als u geen zorgkosten maakt, ontvangt u 255 euro van uw verzekeraar. Als u minder dan 255 euro kosten maakt, krijgt u het verschil terug.
Tot zover weinig nieuws over de kosten. Maar naast de premie betaalt u een inkomensafhankelijke bijdrage over uw ‘bijdrage-inkomen’. De Belastingdienst voert de inning van de inkomensafhankelijke bijdrage uit. Het bijdrage-inkomen bestaat uit het gezamenlijke bedrag aan belastbaar loon, belastbare winst uit onderneming, belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden en belastbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen. De bijdrage is 6,25 procent van het bijdrage-inkomen en verschuldigd tot een maximum bijdrage-inkomen, zo’n 30.000 euro. De maximum bijdrage beloopt aldus circa 1.875 euro. U betaalt de inkomensafhankelijke bijdrage op aanslag, die u halverwege 2006 ontvangt. Ook vergoedt u als werkgever de inkomensafhankelijke bijdrage van uw werknemers.
Het goede nieuws is dat u wellicht in aanmerking komt voor de zorgtoeslag. Als alleenstaande met een toetsingsinkomen tot 25.000 euro bruto heeft u recht op zorgtoeslag, maximaal 420 euro per jaar. Vormt u samen met anderen een huishouden, dan geldt een toetsingsinkomen van 40.000 euro per jaar en krijgt u maximaal 1.200 euro per jaar.

3. Walvis brengt lastenverlichting (+)

De wet Walvis draait al een jaar, maar in 2006 volgen de grootste veranderingen. De administratieve lasten voor het bedrijfsleven als gevolg van SZW-regelgeving bedroegen in 2002 2,5 miljard euro. Dit moet met een kwart (630 miljoen euro) zijn teruggebracht aan het einde van deze kabinetsperiode.

Was: Elke inhoudingsplichtige heeft één of meer aansluitnummers bij het UWV en één of meer loonbelastingnummers bij de Belastingdienst

Wordt: U doet onder één nummer aangifte bij de Belastingdienst. Vereenvoudiging moet lastenverlichting brengen

De naam Walvis staat voor Wet Administratieve Lastenverlichting en Vereenvoudiging In Sociale verzekeringswetten. Klinkt heel duur, maar het gaat vooral om veranderingen waar uw boekhouder in moet duiken. Het belangrijkste is de verandering in de loonaangifte. Vanaf 2006 lopen de loonheffing, premies werknemersverzekeringen en bijdrage zorgverzekeringswet via de Belastingdienst. Dat scheelt dus aangifte bij verschillende partijen en er komen minder instanties over de vloer die gegevens willen hebben. Er kleeft wel een groot nadeel aan: de Belastingdienst wil elke maand een elektronische aangifte loonheffingen zien.
De overheid zet in op vereenvoudiging: De systemen van de vijf uitvoeringsinstellingen die samen UWV vormen worden vervangen door een nieuwe Polisadministratie. De invoering van een nieuw afdrachtsysteem moet het werkgevers en hun administratiekantoren makkelijker maken. Deze operatie levert dan 186 miljoen euro besparing op.

4. Vennootschapsbelasting gaat verder omlaag (+)

Overweegt u om uw eenmansbedrijf of Vof om te zetten in een bv, dan heeft u komend jaar een meevallertje. Het vennootschapsbelastingtarief wordt vanaf 2006 verlaagd naar 29,6 procent. In 2007 daalt dat tot 29,1 procent.

Was: De ondernemer betaalt 34,5 procent vennootschapsbelasting

Wordt: Het kabinet verlaagt de belasting geleidelijk naar 29,1 procent in 2007. Dat moet ondernemerschap te stimuleren

Er zijn goede redenen om een onderneming na verloop van tijd om te zetten in een bv. Voor een pas begonnen ondernemer is het startkapitaal vaak veel te hoog, maar na enkele jaren komen er voordelen bij. Drijft u het bedrijf in de vorm van een eenmanszaak of vennootschap onder firma, dan bent u met uw gehele vermogen aansprakelijk voor schulden van de onderneming. Brengt u het bedrijf onder in een bv, dan beperkt u de aansprakelijkheid tot de eigen kapitaalinbreng. Die bestaat uit het bedrag dat u bij oprichting stort, samen met eventueel binnen de onderneming gereserveerde winsten.
Wat verandert er? Den Haag wil ondernemerschap stimuleren door het vennootschapsbelastingtarief geleidelijk te verlagen. Dat was vorig jaar al verlaagd naar 31,5 procent, volgend jaar rekent de belastingdienst nog 29,6 procent. Hier bovenop komt het aanmerkelijk belangtarief van 25 procent dat u betaalt bij de uitkering van dividend of verkoop van aandelen . Dit komt neer op een gecombineerd tarief van 48,5 procent vanaf 2007. Omdat het toptarief in de inkomstenbelasting nu 52 procent bedraagt, wordt de belastingdruk binnen de bv nog lager. Klinkt aardig, maar het is veel prettiger als de loonkosten gedrukt worden. Immers, minder belasting betalen is leuk, maar daarvoor moet er wel eerst winst gemaakt worden.
Ook het mkb-tarief, dat wordt geheven over de eerste 22.500 euro winst, gaat verder omlaag, tot 25,5 procent in 2006 en 24,5 procent in 2007. De tariefsverlagingen leveren kleinere ondernemers een voordeel van 120 miljoen euro op.

5. Werknemer verantwoordelijk voor de auto van de zaak (-)

Privé-gebruik van de auto van de zaak valt vanaf 2006 niet langer onder de inkomsten-, maar onder de loonbelasting. Dat betekent dat u als werkgever het privé-gebruik van de auto’s moet bijhouden.

Was: De werknemer houdt bij hoeveel kilometers hij zakelijk rijdt. Teveel kilometers komen voor zijn rekening

Wordt: De verantwoordelijkheid voor de kilometerregistratie wordt bij de werkgever gelegd. In veel andere landen valt de auto al langer onder de loonbelasting, maar daar ligt het aantal privé-kilometers veel hoger

Als de werknemer meer dan 500 privé-kilometers met de lease-auto heeft gereden zonder dat het aan de fiscus wordt gemeld, krijgt u als werkgever een naheffingsaanslag loonbelasting plus een boete. De werknemer moet dus aan u bewijzen dat hij jaarlijks minder dan 500 privé-kilometers rijdt. Bewaar die bewijsstukken zorgvuldig in uw administratie voor toekomstige boekenonderzoeken. Kan de werknemer het niet bewijzen? Dan moet u de bijtelling alsnog tot het loon rekenen, waarbij er ook inhouding moet plaatsvinden over eerdere loontijdvakken.
De bijtelling in de loonadministratie kan leiden tot een verhoging van de premies werkgeversverzekeringen, zowel voor u als voor de werknemer. Hoe dat uitvalt hangt af van de hoogte van het salaris van de werknemer. U kunt ook kiezen voor de makkelijke oplossing om voor iedere werknemer met een auto van de zaak de bijtelling toe te passen. Maar ook dit betekent een lastenverzwaring.

6. Bedrijfsovername door familie wordt goedkoper (+)

Bij bedrijfsovernames door broers en zussen vervalt vanaf volgend jaar de overdrachtsbelasting. Dat geldt ook voor halfbroers en -zussen, pleegbroers en- zussen en hun echtgenoten. De vrijstelling moet het voor familie gemakkelijker maken om het bedrijf van een broer of zus over te nemen. De overheid verwacht in de komende jaren een stijging van het aantal bedrijfsovernames tot 20.000 per jaar. Veel babyboomers naderen de pensioenleeftijd en zullen hun bedrijf overdragen.

7. Seksuele intimidatie wordt zaak werkgever (-)

Minister De Geus ziet graag dat de verantwoordelijkheid voor zedenzaken op kantoor bij de werkgever komen te liggen. “Een leidinggevende wordt verantwoordelijk. Hij moet zorgen voor een klimaat waarin intimidatie niet voorkomt. Zie het maar als arbo-beleid”, zegt een woordvoerder van De Geus. Zo wil de minister bereiken dat seksuele intimidatie serieuzer wordt genomen.

8. Gehandicapte jongeren aan het werk (+)

Voor het aan werk helpen van arbeidsgehandicapte jongeren met een zogeheten Wajonguitkering wordt jaarlijks 11, 5 miljoen euro uitgetrokken. Met ingang van 2006 hoeven werkgevers onder andere bij het in dienst nemen van jonggehandicapten geen loon bij ziekte door te betalen. Ook krijgt de werkgever geen verhoogde WAO-premie als een arbeidsgehandicapte jongere binnen vijf jaar uitvalt als gevolg van ziekte.

9. WAO wordt WIA (+)

De WAO wordt op 1 januari 2006 vervangen door de WIA, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Dat betekent vooral nieuwe percentages: Is een werknemer minder dan 35 procent arbeidsongeschikt, dan bent u verplicht hem in dienst te houden. Als uw werknemer gedeeltelijk arbeidsgeschikt is – meer dan 35 procent – kan hij in het nieuwe stelsel in aanmerking komen voor een loonaanvulling. U kunt ervoor kiezen het risico op gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid van uw werknemers zelf te dragen, of onder te brengen bij een private verzekeraar of bij het UWV te blijven. Het UWV blijft hoe dan ook de keuring verrichten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. Marktwerking voor de arbo-branche (+)

Sinds deze zomer bent u niet meer gebonden aan een toegewezen arbodienst, maar kunt u zelf kiezen. Veel contracten lopen 1 januari af, dus is het nu de tijd om te shoppen. Zeker voor bedrijven met minder dan tien werknemers wordt de zorg flexibeler. Vóór de wijziging waren alle bedrijven met werknemers in loondienst nog verplicht een contract af te sluiten met een arbodienst voor risico-inventarisatie en -evaluatie (ri&e), de begeleiding van zieke werknemers en een arbeidsomstandighedenspreekuur. Voortaan kunt u kiezen tussen een arbodienst of een maatwerkoplossing.