Elke dag worden er bij de KvK honderden nieuwe handelsnamen geregistreerd, waardoor het steeds moeilijker om een aansprekende naam te vinden die nog niet in gebruik is. Naamexpert Floris Hülsmann merkte dat maar al te goed toen hij de naam van zijn eigen naambureau moest bedenken.
Of het resultaat van die zoektocht – ‘Namarama’ – een goede naam heeft opgeleverd? Hülsmann: “Mijn uitgangspunt is dat je naam moet aansluiten bij je doelgroep. Niet de hele wereld hoeft je naam leuk te vinden, dat is ook onmogelijk. Ik vind het fijn als ik kan zien wat een bedrijf doet, en in Namarama zit iets van herkenning. Ik vind dat een naam ook niet té letterlijk en functioneel moet zijn, dat kan saai en voorspelbaar worden. Zoals wanneer ik mijn bedrijf bijvoorbeeld ‘De Naamfabriek’ had genoemd. ‘Tweedehands.nl’ heeft bijvoorbeeld geen imago of sfeer. In ‘Marktlaats’ zit veel meer beleving.”
Alliteratie helpt ook, zegt Hülsman, die vandaag een nieuw boek over naamgeving lanceert. “Dingen die rijmen blijven beter hangen in ons brein. Denk aan namen Coca-Cola, MediaMarkt, TomTom en Tempo-Team. Uiteindelijk wil je vooral een naam die jouw klanten kunnen onthouden en doorvertellen.”
Helder
Het proces van het bedenken van een naam is goed voor het ontwikkelen van je bedrijfstrategie en het maakt dingen helder, zegt Hülsman. “Door over een naam na te denken, ga je ook beter beschrijven wie je bent en wie je doelgroep is.”
Lees ook: De 9 beroerdste startupnamen
Wat als je niet tevreden bent met je huidige naam? “Je kan gratis een nieuwe naam registreren bij de KvK, en je mag meerdere handelsnamen tegelijk voeren. Een nieuwe naam, zoals Recruitz die zichzelf Wonderkind noemde, is ook nieuws. Zo’n publiciteitsmoment is altijd goed.”
De naamexpert noemt als voorbeeld 5 namen die meer inzicht geven in hoe het fout kan gaan, en 5 die laten zien hoe een naam ook goed kan werken:
Missers
-
Misco.nl
“Sommige bedrijven vergeten hoe ze klinken. Dus een bedrijfsnaam als Misco is al niet zo sterk, omdat je niet weet wat ze verkopen. Maar als je op de radio hoort dat je naar misco punt nl moet gaan (zeg dat maar eens hardop) dan weet je dat het goed fout zit.”
-
De Stijlloods
“Weer zo’n naam die hardop gezegd precies het omgekeerde betekent. Deze kledingzaak wilde graag laten zien dat ze alle ruimte boden voor hun klanten in een ruime loods. Maar hardop uitgesproken klinkt het niet heel stijlvol.”
-
The Eet Team
“Nederlands en Engels door elkaar gooien voor een woordgrap? Dat is toch wel wat vergezocht en ingewikkeld. Niet doen! Heel lastig te spellen door de telefoon ook.”
-
First Eet Cafe
“Nog een voorbeeld van Engels en Nederlands in de war. Ik wil helemaal geen first aid als ik ga lunchen. Dan ga ik wel naar een ziekenhuis. Een woordgrap die ook nog eens de verkeerde associatie oproept.”
-
Kids Exchange
“De kinderopvang Kids Exchange had nog niet voorzien hoe het logo en de url eruit zouden komen te zien. Het leek zo logisch als je de woorden los zet. En het ging helemaal fout toen ze het aan elkaar plakten. De Kidsexchange was dan ook geen lang leven beschoren.”
Mooi
-
Prachtig
“In Rotterdam zit een café precies onder de Erasmusbrug op een superlocatie aan het water. Dat zo’n simpel Nederlands woord het in één keer allemaal zegt: dit is Prachtig. Met zo’n naam is het onmogelijk om negatief naar binnen te stappen.”
-
KNAB
“Directeur en oprichter René Frijters wist dat het bij zijn nieuwe bank maar om 1 ding moest draaien. Niet om het geld. Maar om de klant. De klant eerst, die gedachte bleef maar bij hem terugkomen. Dus zette hij de K voorop in zijn naam. Hij draaide de normale bank om en dat bleek een knap staaltje naamgeving. KNAB doet het anders dan de rest en dat zie je al in de naam.”
-
De Vegetarische Slager
“Hoe krijg je een vleeseter aan de tofu-burger? Dat moeten de oprichters van de Vegetarische Slager zich afgevraagd hebben toen ze die naam bedacht hebben. Twee zaken die bijna onmogelijk lijken te combineren leveren juist een spannende naam op. Toen ze hun producten ook nog op vlees lieten lijken met namen als kip-stuckjes en gehacktbal, leverde ze dat bijna een verbod van de NWA op.”
-
Le Sud
“Waarom zou je nou buitenmeubels kopen? In ieder geval om buiten te zitten. Maar misschien ook om dat lekkere vakantiegevoel te krijgen, wat je ook hebt als je naar Frankrijk gaat. Dan is zo’n zinderende warme naam perfect.”
-
Slaatje Bla
“Heel veel horeca-ondernemingen proberen met een woordgrap zich te onderscheiden. Maar of humor nou ook vertrouwen uitstraalt? Denk maar aan alle burgertenten en diens namen. Sla verkopen met een bekende woordgrap als Slaatje Bla vind ik nou net de perfecte balans hebben tussen humor en toch ook mooi zeggen wat je verkoopt.”
Het boek ‘Maak je naam onvergetelijk – zo bedenk je een bedrijfsnaam die wél werkt’ van Floris Hülsmann verschijnt vandaag bij uitgeverij Haystack.