Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Netwerken geeft vies gevoel

Je hoeft niet vreemd op te kijken als je na een netwerkavondje de neiging hebt om jezelf eens flink schoon te schrobben. Netwerken kan je namelijk opzadelen met een vies gevoel over jezelf. 

Dat berichten wetenschappers van de universiteit Harvard op basis van een onderzoek onder 705 mensen. Het gevoel van viesheid werd onder meer gemeten aan de hand van de behoefte aan zeep, tandpasta en andere schoonmaakmiddelen na afloop van netwerkbijeenkomsten. 

Relaties onderhouden is prima, maar het wordt tricky als je dit louter doet om kansen voor jezelf te creëren en voordeeltjes te behalen, stellen de onderzoekers. ‘In tegenstelling tot netwerken voor emotionele steun of vriendschap, en in tegenstelling tot sociale banden die spontaan ontstaan, doet instrumenteel netwerken voor professionele doelen afbreuk aan iemands morele puurheid’, schrijven Tiziana Casciaro, Francesca Gino, en Maryam Kouchaki.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Die gevoelens van viesheid leiden volgens hen uiteindelijk tot slechtere prestaties en ongelijkheid op de werkvloer. Macht blijkt hierbij een belangrijke factor. Mensen met de hoogste functies voelen zich het minst snel vies na een netwerksessie. Zij hebben hun netwerk immers niet meer nodig om zichzelf hoger op de ladder te werken en hebben de ander meer (terug) te geven qua kennis en hulp. 

Oftewel: degenen die instrumenteel netwerken het hardst nodig hebben, zijn juist het minst geneigd om dit te doen. Ondernemers zouden daarom nieuwe vormen van netwerken moeten bevorderen, maar hoe dat er precies uit moet zien vertellen de onderzoekers niet.