Komende vijf jaar komen er volgens de Kamer van Koophandel (KvK) honderdduizend bedrijven te koop te staan. Daar zitten voldoende mooie koopjes tussen tegen een redelijke prijs. Hoe dat kan? Veel babyboomers gaan de komende tijd met pensioen. Naast de enorme vergrijzing die dit oplevert, betekent het ook dat er veel opvolgers nodig zijn, meldt De Pers. En daar liggen dus kansen voor je.
Het opkopen van een bedrijfje kan een prima startbasis zijn. Je bent bij aanvang van het bedrijf al voorzien van naamsbekendheid, klanten, omzet en winst en banken zijn sneller bereid om te helpen bij de financiering. En niet onbelangrijk: de KvK meldt dat bedrijven die worden overgenomen vrijwel altijd over vijf jaar nog bestaan, tegenover de helft van de startende bedrijven. Maar waar dient je rekening mee te houden bij de aanschaf van zo’n bedrijfje? Vier tips:
1. Doel vaststellen
Bedenk allereerst goed wat je wilt met een nieuw bedrijf. Wat zijn je (langetermijn) doelstellingen? Stel een goed ondernemersplan op. Daarmee creëert u een goed beeld van wat u eigenlijk wilt en welke bedrijven daardoor in aanmerking komt om over te nemen. Daarnaast zorgt een degelijk opgesteld ondernemingsplan ervoor dat je de huidige eigenaar van het bedrijf kunt overtuigen dat ‘zijn kindje’ bij jou in goede handen is. Tot slot is een dergelijk plan van cruciaal belang om de financiering rond te krijgen
2. Expertise
Menig bedrijf is groot geworden dankzij de ondernemer die er jarenlang met hart en ziel aan heeft gewerkt. Maar nog belangrijker, zeker bij de bedrijven met weinig personeel staat de kennis en kunde niet op papier, maar zit het in het hoofd van de baas.
Wanneer een bedrijf voornamelijk gestoeld is op een groot netwerk en de kunde van de grote baas, doet je er extra verstandig aan goed uit te zoeken wat er van het bedrijf overblijft zodra de grote baas van het toneel verdwijnt. Gaan klanten mee of is hun enige binding die oude vriend die ze niet willen laten vallen? En heb je dezelfde kennis en kunde in huis als de ondernemer die van zijn jarenlange ervaring profiteert?
3. Op goede voet
Kun je goed door de deur met de huidige eigenaar? Je hoeft geen beste vrienden te worden, maar het werkt wel in je voordeel als je op goede voet leeft met de baas van het bedrijf dat je overweegt te kopen. Dat klinkt wellicht als niet essentieel, maar is het wel degelijk om verscheidene redenen. Allereerst ziet menig ondernemer het bedrijf als ‘zijn kindje’. De vraag is dus of hij het – nadat de zaak aan u verkocht is – echt kan loslaten. Je moet daar duidelijke regels en omgangsvormen voor kunnen instellen indien nodig.
Al het contact met de ondernemer verbreken en hem op uw eerste werkdag gelijk de toegang ontzeggen is echter ook niet aan te raden. Zeker als het bedrijf (deels) stoelt op de expertise en klantenkring van de eigenaar. Want je hebt in het begin vast nog wat vragen die je wilt stellen.
Klantenkring
Onderschat ook niet het effect van klanten die – achter jouw rug om – contact opnemen met de voormalig eigenaar. Als deze zich tekort gedaan of bedrogen voelt, zal hij klanten wellicht afraden met je in zee te gaan. Andersom kan de voormalig ondernemer je introduceren bij zijn trouwe klanten die nogal gehecht zijn aan hem. Daarmee straalt de oude eigenaar het vertrouwen uit aan de klanten waarmee de kans kleiner wordt dat de klantenkring snel uitdunt na de overname. Kortom: onderschat niet de impact die de oude baas op je ‘nieuwe’ bedrijf kan hebben.
4. Reële prijs
Hoe zorg je ervoor dat je een reële prijs betaalt voor het bedrijf? De huidige eigenaar heeft vaak jaren van zweet, bloed en hard werken geïnvesteerd in ‘zijn kindje’. Het geld is belangrijk, maar voor hem is de continuïteit van de onderneming minstens zo belangrijk. Zorg dus dat je een betrouwbare koper bent die een goed plan heeft voor de toekomst van zijn bedrijf.
Waak er van de andere kant ook voor dat je denkt het ideale bedrijf gevonden te hebben en er daardoor te veel voor neerlegt. Want dat is lang niet altijd waard. Een buitenstaander kan dan vaak helpen door er zonder emotie naar te kijken en een geloofwaardig prijskaartje aan het bedrijf te hangen. Schroom niet om daar gebruik van te maken.
Lees ook het verhaal ‘Een klant verliezen of een overname doen?’
Lees ook het boek Iedereen ondernemer. of volg de training de eerste 100 dagen na de overname (26-05)
Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.