Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse tuktukbouwer naar VS

Het Nederlandse bedrijf Tuk Tuk Factory slaat zijn vleugels uit naar de Verenigde Staten.

Het bedrijf heeft een deal gesloten met het Amerikaanse e-Tuk USA voor de verkoop en eindassemblage van zijn elektrisch aangedreven driewielers, zo berichtte het bedrijf vorige week in een post op Facebook (die pas nu wordt opgepikt in de media.

De onderneming (gestart in 2011) is wereldwijd de enige fabrikant van elektrische tuktuks met zes zitplaatsen die geschikt zijn voor vervoer op de openbare weg. De wagentjes worden in elkaar gezet bij een dochterbedrijf in Thailand.

Inmiddels heeft Tuk Tuk Factory wereldwijd zo’n 250 tuktuks verkocht. Die zijn onder meer geleverd aan hotelresorts in het Midden-Oosten. In landen als Nederland en Australië worden de tuktuks veel gebruikt voor citytours en taxivervoer voor toeristen.

Dankzij de deal in de VS hoopt het Nederlandse bedrijf de komende jaren zeker 500 tuktuks naar Amerika te verschepen. Daar moet dan alleen de batterij en motor nog in het voertuig geplaatst worden. 

Protectionistisch

Volgens directeur Roland Vos moeten zijn tuktuks nog wel goedgekeurd worden door de Amerikaanse overheid, hoewel hij er op rekent dat dit geen problemen zal opleveren. ‘De VS is wel wat protectionistisch ingesteld, zeker als het om producten gaat waar je een ongeluk mee kan veroorzaken’, vult medewerker Sander de Block aan. ‘Maar ik begrijp ook wel dat ze een graantje willen meepikken.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De twee partijen maken geen financiële details bekend over de deal. De huidige marktwaarde van de elektrische tuktuks van de Tuk Tuk Factory ligt op zo’n 15.000 euro. Het Nederlandse bedrijf hoopt de omzet de komende 4 jaar te vergroten naar circa 10 miljoen euro.

Het bedrijf uit Diemen verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar net zoveel voertuigen als de afgelopen twee jaar. ‘We merken een explosieve groei sinds we meer aandacht zijn gaan schenken voor de commerciële kant van het verhaal, en omdat we ervoor zorgen dat we de als bedrijf en als fabriek aan kunnen’, zegt De Block. ‘We maken herrie, en dat slaat aan.’