Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse tekent exclusiviteitscontract met Disney

Ze is dit jaar nog niet aan studeren toegekomen, maar mag zich wel distributeur Benelux noemen van Disneys exclusieve Couture-sieraden. Morena van den Wittenboer (21) over haar strijd om Nederland warm te maken voor 'haar' merk.

In Amerika wordt Disney Couture Jewelry volop gedragen door hippe tv-personalities als Paris Hilton, Nicole Richie en Lindsay Lohan, en staat het merk in modebladen als Vogue en InStyle. Niet zo gek dat de sieraden er als warme broodjes over de toonbank gaan. In Nederland moet het merk zich nog gaan bewijzen, en daar komt Morena van den Wittenboer om de hoek kijken. De rechtenstudente verkoopt de sieraden sinds begin dit jaar in haar webwinkel Capricci.nl, en ging “toch nog maar eens met Disney praten” toen ze zag dat de ene na de andere winkelier de sieraden ook ging verkopen. “Dat vond ik niet eerlijk. Ik had veel geïnvesteerd om de naamsbekendheid te vergroten, zij niet.” Gevolg: Disney bood de jonge onderneemster het distributeurschap voor de Benelux aan.

 

Distributeur voor Disney wordt je echter niet zomaar. Voor het zover was, moest Van den Wittenboer stijgende verkoopcijfers laten zien, bewijzen dat ze media-aandacht had weten te krijgen en – samen met haar vader – een investering van 25.000 euro doen. Ook moet ze voortaan elk persbericht en logogebruik voorleggen – “Ik moet alles doorspelen wat ik doe en zeg”. En niet de minste voorwaarde: er is een minimumafname vastgesteld. “Daar heb ik nog wel even over onderhandeld, om dat bedrag het eerste jaar wat naar beneden te halen”, vertelt Van den Wittenboer. “Dat is gelukt, maar volgend jaar moet ik wel voor 250.000 dollar inkopen. Dat is een risico: als ik het niet red, is het klaar. Het levert de nodige stress op, maar zo’n kans krijg je natuurlijk nooit meer.”

 

Volwassen

In tegenstelling tot de associatie die de naam Disney misschien oproept, gaat het bij de Couture Jewelry niet om een serie kindersieraden. Alle producten zijn verguld met 14 karaats goud of sterling zilver en de prijzen lopen uiteen van 19,95 tot 129,95 euro. Aan de armbanden, oorbellen en kettingen hangt ook geen Mickey of Pluto, maar gestyleerde teksten en figuren. “Sommige winkeliers denken bij Disney meteen aan kinderlijk”, erkent Van den Wittenboer. “Maar dan laat ik gewoon de Amerikaanse Vogue zien om het tegendeel te bewijzen. In Amerika, Engeland en Japan is het merk gigantisch, daar kun je geen tijdschrift meer openslaan of het staat erin. Waarom zou het in Nederland niet werken?”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Van den Wittenboer is ervan overtuigd dat ze volgend jaar de 250.000 dollar verkoop gaat halen. “Veel winkeliers houden de boot nog een beetje af, omdat ze het merk nog niet zo goed kennen. Maar mensen vragen er wel steeds meer naar, dus het moet lukken.”