In totaal telt de dienst 130.000 geregistreerde gebruikers, vertelt medeoprichter Dion ten Heggeler in het Financieele Dagblad.
De dienst slikt liedjes – afkomstig van de computer van gebruikers zelf, of van SoundCloud, Youtube en Deezer – en verteert die tot hapklare akkoorden.
De groei van de Groningse startup kreeg afgelopen maart een flinke push dankzij een deal met muziekstreamingdienst Deezer. Door die samenwerking wordt Chordify in een klap in 180 landen gepromoot.
Chordify ontstond tijdens een promotieonderzoek van oprichter Bas de Haas, waarin hij werkte aan een algoritme om akkoorden te herkennen. Om die kennis niet verloren te laten gaan richtte hij ruim een jaar geleden samen met een groep muziekliefhebbers Chordify op.
Inmiddels staat er een gratis platform, met advertenties. Een ander deel van de omzet komt van een groep gebruikers die 6 euro per maand betalen voor een premium-variant met onder andere meer opslagruimte en gratis downloads van uitgeschreven nummers.
Zonder de omzet te willen noemen, blijft er volgens Ten Heggeler zowaar wat geld over na het betalen van de kosten. En dat, vooralsnog, zonder externe financiers. Iets waar de meeste startups volgens hem ‘jaren’ over doen.
Op akkoordengebied is het online dringen geblazen met diensten als Songsterr en Soundslice, maar echte concurrentie krijgt Chordify alleen van Youtab, zegt Ten Heggeler. Alleen die dienst kan net als Chordify volautomatisch liedjes in akkoorden omzetten.
De oprichters geloven heilig in de potentie van het concept. ‘We zijn hier al zo lang mee bezig. We willen echt een succesvol bedrijf zijn’, zegt Ten Heggeler in de krant.