Dit blijkt uit een onderzoek dat Sprout heeft gehouden onder 341 Nederlandse mkb-ondernemers. De ondervraagde ondernemers zijn uiterst slecht te spreken over de effectiviteit en zichtbaarheid van de belangenvereniging.
Slechts 11 procent vindt dat MKB-Nederland goed opkomt voor hun belangen. En slechts 14 procent van alle ondernemers vindt dat MKB-Nederland de afgelopen drie jaar iets heeft bereikt. De ondernemers geven de club van Loek Hermans een 5,3 als gemiddeld rapportcijfer.
Slechts één op de vier ondernemers is lid van MKB-Nederland. Gevraagd naar redenen waarom ze geen lid zijn, komen antwoorden als: ’komen onvoldoende voor mijn belangen op’, ’te duur’ en ’uit de tijd’. In het verlengde daarvan vindt een grote meerderheid dat MKB-Nederland nauwelijks toegevoegde waarde heeft.
Bijna 70 procent van alle ondervraagde ondernemers heeft er geen bezwaar tegen als MKB-Nederland wordt opgeheven. Voorzitter Loek Hermans is bij velen niet bekend. Maar liefst 58,4 procent weet zijn naam niet te noemen
Ondernemer Robert Beijleveld van JuicyDetails associeert MKB-Nederland vooral met voorwaarden en regels. “Dit mag wel en dat mag niet. Maar ik ben entrepreneur. Ik wil zaken doen. Ik steek mijn energie liever in het scoren van een deal.”
Pieter Bas Boertje van Dechesne & Boertje is wel lid van MKB-Nederland, maar zoekt de inspiratie ook elders. “Bij MKB-Nederland vind ik geen inspiratie. Daarbij denk ik aan een grote en logge organisatie waar voor mij niks te halen is.”
Gevraagd naar een reactie wuift woordvoerder André Vermeulen van MKB Nederland in eerste instantie alle kritiek op zijn organisatie weg. Toch geeft hij toe dat het beter kan. “Binnenkort worden de resultaten verwacht van een grootschalig onderzoek naar wat er onder onze leden leeft. Daarnaast doen we een imagomeeting onder de niet-leden.”
De belangrijkste resultaten van het onderzoek op een rijtje:
Bent u tevreden met uw lidmaatschap?
- Absoluut niet 7,7%
- Niet 11,5%
- Neutraal 40,4%
- Redelijk 21,2%
- Zeer 19,2%
Wat geeft u MKB-Nederland als rapportcijfer?
- 0 – 2,6%
- 1 – 1,8%
- 2 – 2,6%
- 3 – 5,6%
- 4 – 9,7%
- 5 – 25,8%
- 6 – 29,9%
- 7 – 14,7%
- 8 – 5,9%
- 9 – 1,2%
- 10 – 0,3%
Waarom bent u geen lid?
- Ze komen onvoldoende voor mijn belangen op 25,5%
- Geen idee, nooit over nagedacht 16,8%
- Niet relevant/geen behoefte/ ziet geen voordelen 13,1%
- Te duur 12,8%
- Het is uit de tijd 12,5%
- Niet (voldoende) bekend mee 10,6%
- Al lid van iets anders 3,1%
- Ben nooit benaderd 1,9%
- Overig 3,7%
Verder nog:
- 48,1% bezoekt nooit een bijeenkomst van MKB-Nederland
- zakelijke en persoonlijke dienstverleners zijn sterk ondervertegenwoordigd: ze vormen 16 procent van MKB-Nederland, maar 34 procent van alle bedrijven
- MKB-Nederland telt 186.000 leden, maar veel bedrijven zijn twee of drie keer lid. Bijvoorbeeld uitzendbureau’s