Groeigoeroe Verne Harnish was donderdag tijdens zijn groeiseminar in DeFabrique te Maarssen over een punt onverbiddelijk: “Ask yourself the following question everyday: ‘ Would you enthusiastically rehire your personnel as you did a year ago?’ Als dat niet het geval is het òf tijd om mensen te corrigeren òf om ze te ontslaan. Hier tien andere personeelstips van Harnish.
- Delegeer taken. Iets dat Harnish maar al te vaak tegekomt bij bedrijven met groeiambities zijn ceo’s die te vaak alles zelf willen doen. Je kunt niet zowel ceo zijn, als hoofd van marketing en sales, hoofd van P&O en hoofd van IT.”If you keep on doing that you’ll die an early death.”
- Twee petten dragen mag. Maar wees er dan wel duidelijk over. Een ceo-functie combineren met hoofd van marketing kan, maar laat het daar dan ook bij.
- Bezuinig niet op een goede boekhouder. Het is de beste aankoop die je kunt doen. Met een cijferaar kun je je groei minstens verdubbelen.
- Blijf de baas, maar verdeel de verantwoordelijkheid ook over anderen. Harnish: “There is a difference between authority and accountability.” Dit geldt in het verlengde van delegeren. Als je mensen verantwoordelijkheid geeft, zijn ze meer betrokken en ontlast je jezelf.
- De organisatiestructuur van een bedrijf is heilig. Blijf er niet mee schuiven zoals Bill Gates deed. Hij kwam er ook van terug.
- Bedenk bij het aannemen van mensen dat “one great person can replace three good.” Beloon die ene kracht met een verdubbeling van het normale salaris. Dan nog ben je goedkoper uit dan dat je drie middelmatige krachten zou betalen. Het is ook de stelregel van oud-topman van General Electric Jack Welch: “Less people paid more, with a lower total wage cost.”
- Behoud een prima reputatie. Deze is belangrijk voor het aantrekken van gekwalificeerde mensen. verkoop je visie (liefst door zoveel mogelijk publiciteit te scoren) Beloon een medewerker met een creatieve bonus en haal de krant.
- Zet nooit mensen van een lager niveau in een goed-draaiend team. Het is de doodssteek voor de productiviteit.
- Mensen veranderen niet. Als ze bij hun vorige werkgevers al ondermaats presteerden, waarom zou je er dan van uitgaan dat ze zich voor jou wel uit de sloffen lopen?
- Een goed sollicitatiegesprek duurt tenminste vier uur. Pas dan kun je iemand echt leren kennen. “Think about it. Those four hours do not compare with a thousand hours of headache from hiring the wrong person.”
Wie echt wil groeien gaat ook even naar de persoonlijke website van Harnish www.gazelles.com.
.