- Meet. De meest gebruikte – gratis – tool is Google Analytics. Door het opnemen van een stukje code in de bron van elke webpagina wordt informatie over het bezoekersgedrag opgebouwd. De meeste waarde ontstaat na een aantal weken meten, als je webpagina’s door een aanzienlijk aantal bezoekers zijn bekeken. Met die informatie kun je zien waar de website wel of niet goed werkt.
- Focus. Er zijn veel filters voorhanden en veel verschillende rapportages mogelijk, maar het geheim zit in het leren focussen, want je kunt niet alles in één keer verbeteren. Uiteindelijk wil je dat je websitebezoekers bij iedere klik dichter bij hun uiteindelijke doel komen. Kies een voor jou interessante pagina en bekijk het aantal bezoeken over een periode van een aantal weken. Bezoekers van deze pagina zouden om hun doel te kunnen bereiken, een bepaalde link moeten aanklikken of actie moeten uitvoeren. Bekijk het aantal doorkliks van deze pagina (A) naar de volgende pagina (B). Hoeveel procent van de bezoekers onderneemt de stap van A naar B?
- Onderzoek. Je weet nu hoeveel procent van de bezoekers de door jouw gewenste actie heeft uitgevoerd op de pagina die je wilt verbeteren. Een percentage lager dan vijftig procent betekent dat meer van de helft van alle bezoekers niet heeft gedaan wat jij hoopte. Dat vraagt om verbetering. Verplaats je in de bezoeker: welke informatie verwacht hij op de pagina die voor verbetering vatbaar is? Wat zouden redenen kunnen zijn dat hij niet klikt waarop hij zou moeten klikken: wordt hij afgeleid met andere links of is het niet duidelijk dat de link de bedoelde volgende stap is? Vele redenen zijn mogelijk. Vaak zie je al direct of er iets verbeterd kan worden.
- Verbeter. Gooi niet direct je hele pagina overhoop. Met kleine verbeteringen kan veel worden bereikt. Een bestelknop op een ander formaat, in een andere kleur, op een andere positie of met een andere tekst kan zomaar voor twintig procent meer doorkliks zorgen. Is de pagina overzichtelijk, zijn teksten niet te lang, is er sprekend beeldmateriaal? Hoe goed is de inhoud van de tekst? Verplaats je in je bezoeker en zijn doel en lees dan hardop je eigen webtekst voor. Zorg voor helderheid. Vaak haken bezoekers af omdat ze gewoonweg niet begrijpen wat ze moeten doen.
- Leer. Een aantal dagen na de wijziging begint zichtbaar te worden wat het effect is. Bekijk weer het aantal bezoekers op pagina A en B. Klikken er meer mensen door na de wijziging? Mooi! Misschien is het wel een wijziging die voor meerdere pagina’s kan worden ingezet. Zijn de gevolgen negatief? Draai dan de wijziging terug en neem andere stappen om de website te verbeteren. Houdt bij wat wel en niet werkt – het boekje met ‘gouden regels’ voor jouw webpagina. Neem jezelf voor om wekelijks één wijziging door te voeren. Na een aantal maanden heb je de tijdsinvestering dubbel en dwars terugverdient. Dertig tot veertig procent meer conversie is eerder regel dan uitzondering. Elke bezoeker levert meer rendement op.
Ton Wesseling, OrangeValley
Meer lezen? www.expertlog.nl