Niessen pitchte dinsdag voor de titel Entrepreneur of the Year, een jaarlijkse wedstrijd die de accountants en consultants van EY uitschrijven. Met haar bedrijf Improve Digital levert ze een online platform waarmee uitgevers hun online advertentieruimte geautomatiseerd kunnen exploiteren. En dat gaat hard: door heel Europa gaan voor tientallen miljoenen euro’s aan reclameboodschappen via de systemen van Niessen en haar compagnon Joelle Frijters, die hun bedrijf vorig jaar overigens grotendeels verkochten aan een Zwitserse branchegenoot.
Inspiring fifty
Maar Niessen en Frijters blijven hun bedrijf runnen, en maken zich daarnaast ook sterk voor vrouwelijk ondernemerschap. Zeker in de techwereld moet je de vrouwelijke ondernemers met een lampje zoeken. Vorig jaar stelden Niessen c.s. daarom al de Inspiring Fifty op, een lijstje met topvrouwen uit de technologie. De lijst was bedoeld om de wereld te laten zien dat de techwereld niet louter bestaat uit mannen.
Jonge vrouwen en technologie
Heel inspirerend, maar Niessen heeft besloten dat ze ook veel jongere vrouwen wil inspireren om te gaan voor het ondernemerschap in de technologie. En daarvoor gaat ze een boek schrijven, gericht op meiden van tien tot veertien jaar. ‘Over een meisje dat een app heeft bedacht, en daar een bedrijf van maakt. We gaan stap voor stap alles af waar je als startupondernemer mee te maken krijgt, van een bankrekening openen tot een ontwikkelaar aannemen en de markt opgaan.’
Carrière en keuzes
‘Dat probleem is bekend: veel te weinig vrouwen kiezen voor technologie. Al op de middelbare school kun je keuzes maken die je later in je carrière kunnen beperken. Terwijl we niet allemaal mode-ontwerpster of verpleegster kunnen worden, om maar wat cliché-vrouwenberoepen te noemen. Ik wil meiden laten zien hoe leuk technologie is, en hoe gaaf ondernemen in de technologie kan zijn.’
Niki Smit
Omdat Niessen alles weet van een succesvolle startup van de grond krijgen, maar niet helemaal thuis is in de leefwereld van jonge tienermeiden, strikte ze meidenboekenschrijfster Niki Smits voor haar boek, dat als titel Project Prep krijgt. ‘Zij heeft een flinke fanbase en won onlangs nog de Prijs van de Kinderjury met het laatste deel van haar ‘100 %’-reeks. ‘Dat gebeurde nadat we gingen samenwerken, maar is natuurlijk mooi meegenomen.’
Zoenen
Niessen deed zelf research, hield interviews met de meiden en hun ouders en gaf input over de ondernemerskant van het verhaal. ‘Voor de hoofdpersoon gaan we uit van mezelf, en mijn ervaringen. En omdat het een meidenboek is, moet de hoofdpersoon natuurlijk ook verliefd worden en zoenen. Anders lezen ze het niet.’
Happy end
Het boek wordt as we speak geschreven door Smit en komend voorjaar uitgegeven door Niessen zelf. ‘Het zou heel goed zijn als bedrijven binnen de techbranche het oppikken, maar ook als ik geen sponsors vind, komt het er gewoon.’ Dat het boek een happy end krijgt, ligt voor de hand als Niessens put uit eigen ervaring. De omzet van Improve Digital wil ze niet kwijt, wel dat haar bedrijf genoeg tempo maakt om in Europa de Amerikaanse giganten redelijk voor te blijven.
Lees ook: