Wat is link populariteit?Google gaat er vanuit dat een website relevant, interessant, belangrijk en/of populair is als veel mensen een link naar die website plaatsen. Best logisch, want wie zet er nou een link naar een oninteressante website? Hoe meer links, hoe beter je linkpopulariteit.
Niet alle links helpen evenveel mee. Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op het woord mode’, dan is een link van een modesite als Elle.nl belangrijker dan een link van een computersite als Computable.nl. Verder tellen links van sites die door Google belangrijk worden gevonden zwaarder mee dan links van relatief onbelangrijke sites. Een link van Cnn.com levert dus meer op dan een link van een hobbyblog dat al jaren niet meer is vernieuwd. Als je gevonden wilt worden op een specifiek keyword, dan helpen links met dat keyword extra. Klik hier levert minder op dan lipverzorging.Hoe kom je aan links?Je kunt het site-eigenaren gewoon vragen. De meeste kans maak je bij directory-sites zoals startpagina. Ook hier geldt: hoe meer een startpaginadochter bij je product of dienst past, hoe beter voor je vindbaarheid. Andere bekende directory sites zijn dmoz en Yahoo Directory.Reageren op Blogs en ForaRelevante links kan je ook krijgen door te reageren op blogs en fora. Door nuttige en relevante opmerkingen te maken bij blogs en antwoorden te geven op gestelde vragen maak je discussies levendig en help je mensen op weg. Niet alleen positioneer je jezelf daardoor als expert, maar je krijgt ook nog eens een relevante link. Zo zie je erg nuttige reacties op mijn vorige artikel. Als je op de naam van degene die reageert klikt zie je vaak dat het een link naar de eigen relevante site is. Misbruik deze mogelijkheid niet met irrelevante toevoegingen, het is schadelijk voor je imago en wellicht word je reactie snel verwijderd.Zelf bloggenBen je een expert op een bepaald gebied en vind je schrijven leuk? Dan kan je natuurlijk ook zelf gaan bloggen op een relevante site. Zoals je in de rechterbovenhoek van deze blogpost ziet, staat er een link naar de site van onze onderneming. Let wel, als het je alleen om de link te doen is dan kost dit schrijven je teveel tijd!PersberichtenAls je iets nieuwswaardigs te melden hebt, stuur dan een persbericht naar voor jou relevante journalisten in de hoop dat zij een artikel met link op hun site plaatsen. Daarnaast plaats je het bericht op persberichtensites als nieuwsloket en persberichten.com. Verder kan je naar het persbericht op je eigen site linken vanaf sites als Ekudos.nl, nujij.nl en digg.com. Om succesvol te zijn moet je persbericht wel nieuwswaardig zijn. Het nieuws in een persbericht moet vernieuwend, grappig of erg nuttig zijn. Zo bleek bijvoorbeeld uit een onderzoek van KPN dat 30 procent van de respondenten liever hun laptop met internet naar een onbewoond eiland meeneemt dan hun partner. Dit berichtje leverde vele links op naar de KPN-site voor mobiel internet. Maar een persbericht kan ook serieus zijn en inspelen op een actualiteit. Wordt er bijvoorbeeld in de media gerept over een nieuwe inbraakgolf tijdens de vakantieperiode? Als slotenmaker stuur je dan een top 10 tips om inbraak tijdens de vakantie te voorkomen! Meer weten over het maken van een goed persbericht? Lees: Tien gouden regels naar het beste persbericht.
Link vissen met goed aasGoede links krijgt u ook door praktische informatie op uw website. Voorbeelden? Handige tools als een valuta calculator van de GWK en het klusadvies van Karwei. Ook vind je slimme bedrijven die hun kennis delen door whitepapers op hun site neer te zetten zoals deze whitepaper over salarisberekening. Ewout Wolff wees mij op ander mooi aas: de Marketingfacts Top 100 waar de beste marketingblogs staan. Tenminste tweehonderd blogs die graag in die Top 100 hadden willen staan, linken naar Marketingfacts.
Michel Willems (one-stop-webshop)