24i Media maakt apps waarmee op tv’s en spelcomputers online video gekeken en gezocht kan worden. Bijvoorbeeld voor kabelbedrijven, tv-kanalen en video on demand-diensten waaronder Videoland en Pathé Thuis.
Tv-zenders zoals het Amerikaanse ESPN gaan steeds vaker zelf naar de consument om hun video’s te slijten – daar speelt het Nederlandse bedrijf op in. Of, in de woorden van Van Horssen: ‘We maken geen distributieplatform, maar zorgen dat het er mooi uitziet en dat mensen alles makkelijk kunnen vinden.’
Het is een hectische en gefragmenteerde markt, waarin de ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen, vertelt Van Horssen. ‘De markt is zó in beroering, niemand weet waar het heen gaat.’ Op de elektronicabeurs CES worden momenteel bijvoorbeeld weer veel apps aangekondigd, maar welke worden een succes en welke niet? De kunst is volgens de ondernemer om voorop te blijven lopen en zoveel mogelijk technieken uit te proberen.
Zijn in 2009 gelanceerde bedrijf 24i Media heeft inmiddels kantoren in Argentinië, de VS en Spanje. ‘Dat is een enorme verandering want je krijgt te maken met andere culturen, zakendoen en tijdszones. Klanten verwachten natuurlijk dat je snel reageert.’
Newion
Om die internationale groei en nieuwe producten te kunnen bijbenen haalt 24i Media nu zijn eerste investering op (het bedrag wordt niet geopenbaard) bij Newion Investments.
Tot nu toe kon de onderneming de groei zelf financieren uit de cashflow. Maar het aantrekken van groeikapitaal is geen compromis, benadrukt de ondernemer. ‘De markt gaat zó snel.’
Investeerder Newion wordt ook aandeelhouder in zijn bedrijf, maar laat Van Horssen vrij als ondernemer. ‘Je hebt een investeerder nodig die innovatieprocessen snapt, en die een ondernemer een ondernemer laat zijn’, zegt hij daarover. ‘Zij zien ook wel dat wij het beste weten waar de markt heengaat.’
Werkkapitaal
Er zit nog een reden achter de financieringsronde: met de groei van het aantal grote klanten worden ook de bedragen waar het bedrijf mee te maken krijgt ook groter, wat ten koste gaat van de ‘vrije liquiditeit’ die nodig is om continu te kunnen innoveren.
En dat kan frustrerend zijn, dat je geld vastzit in debiteuren. ‘Bovendien gaan kosten voor de baten uit. En bij grote baten zijn dat ook grote kosten.’ Dankzij de financieringsronde kan het bedrijf nu verder met innoveren, maar om ook in de VS maximaal te kunnen knallen is er mogelijk een volgende ronde nodig.
Schaalbaar
24i Media verdient geld met het bouwen en beheren van tv-apps, maar wil meer en meer overschakelen naar omzet uit productlicenties. Investeerders willen immers ook graag diensten zien die relatief eenvoudig op te schalen zijn.
TV apps gebaseerd op templates bijvoorbeeld, licht Van Horssen toe. En het product Smart Operator, waarmee tv-zenders en kabelaars direct hun tv-kanalen en videocontent live en on demand naar de consument kunnen brengen. Die platformonafhankelijke mediaspeler voor digitale tv neemt met software het werkt over dat eerst door settopboxen werd gedaan. De prijs voor het gebruik van die dienst is gebaseerd op een bedrag per huishouden per maand.
De uitdaging voor het komende jaar is voor Van Horssen de internationale groei in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld omdat blijkt dat het aannemen van ‘echte’ Amerikanen onmisbaar is bij een verkoopteam in de VS. En een vestiging in LA, dichtbij de tv-industrie, is mooi. Maar ook New York lokt, met zijn reclamebureaus.
Medewerkers
Ondertussen blijven ook voor 24i Media goede ontwikkelaars bijna net zo zeldzaam als water in de woestijn. Dat was voor Van Horssen een van de redenen om een kantoor in Barcelona te openen – naast het feit dat Spaanse collega’s natuurlijk goed van pas komen bij het bestormen van de Zuid-Amerikaanse markt.
De stap van 20 naar 30 medewerkers is volgens de ondernemer wel een lastige. Want dan kom je in een fase waarin je kostbare managementlagen nodig hebt. ‘We gaan nu de organisatie professionaliseren en meer efficiency behalen. We hebben een open en informele cultuur, maar je hebt toch aantal formele processen nodig om groei te kunnen faciliteren.’
Met de nieuwe investering kunnen Van Horssen en zijn ontwikkelaars niet alleen inspelen op wat klanten vragen, maar ook vooruitlopen op wat de markt misschien pas over een tijdje wil. Bijvoorbeeld inhaken op de in de VS populaire mediaspeler Roku. ‘Daar hebben we nog geen concrete aanvragen voor. Maar zodra er een klant komt die daarom vraagt, dan wil je dat kunnen tonen. Of de Amazon Fire TV. Die is hier nog niet uit, maar dat gaat niet lang meer duren.’