Marktplaats groeit nog steeds als kool. Het aantal bezoeken ging volgens cijfers van de Stichting Internet Reclame omhoog van 36 miljoen in mei 2007 naar 60 miljoen in mei 2008.
Zo’n groeimarkt lokt natuurlijk nieuwe spelers. Handelssite 2dehands.nl kocht deze zomer de site, kranten en merknaam van ViaVia gekocht, meldt Het Financieele Dagblad. De Utrechtse site Kapaza werd voor ruim twintig miljoen euro verkocht aan de Noorse uitgever Schibsted.
Gratis
De grootste troef van de concurrenten is het toverwoord ‘gratis’. Toen Marktplaats.nl eind april de prijzen in verschillende rubrieken verhoogde, renden veel adverteerders naar andere sites. Kapaza.nl, Speurders.nl en Tweakers.net profiteerden bijvoorbeeld van de prijsverhoging van een computeradvertentie op Marktplaats van nul naar zes euro.
De marktleider gaf zich al snel gewonnen: in juni werden 21 voorheen betaalde categorieën weer gratis. “Ik geloof er niets van dat de positie van Marktplaats zo dominant blijft”, zegt Tim Scholte, die ViaVia verkocht aan 2ehands.nl. “Er is maar één website betaald en bij de rest kun je je spullen gratis verkopen.”
Uitdager op komst
De vele kleinere spelers moeten leven van advertenties van professionele partijen. Scholte verwacht dat de hegemonie van Marktplaats geen lang leven is beschoren: “Het zou mij niet verbazen als binnenkort een echte concurrent voor Marktplaats opstaat. Partijen bekijken hoe ze het succes van Marktplaats kunnen ondermijnen. Dat kan bijvoorbeeld door koppelingen met sociale netwerken.”
Afgezien van steeds meer gespecialiseerde tweedehands handelssites, lijkt die grote concurrent er nu echt aan te komen. Maarten Beucker Andreae van 2ehands.nl heeft ViaVia klaarblijkelijk niet voor niets gekocht. “Januari 2009 zetten wij een concurrent neer die Marktplaats echt kan aanpakken.” Het wordt een nieuwe site, want volgens hem gaat de ontwikkeling van moderne functionaliteit op 2ehands.nl te langzaam, omdat de site al heel lang bestaat.