1) Besef dat ‘jongeren’ niet één groep zijn
The Young Generation maakt onderscheid tussen vier segmenten van jongeren:
- kids (6-8 jaar),
- teens (9-12),
- tweens (13-19) en
- young adults (20-34).
Van Cleeff: “Die groepen vragen allemaal een andere aanpak. Kids willen spelletjes, teens zoeken informatie, tweens willen met vrienden communiceren en young adults willen op een rustigere manier content bekijken.”
Het is dus belangrijk om in een marketingcampagne goed te kijken hoe je kunt aansluiten op het segment – of meerdere segmenten, bij overlap – dat je wilt aanspreken.
2) Zorg dat jongeren iets kunnen doen
“Jongeren willen, als het om een commerciële boodschap gaat, een benefit. What’s in it for me, zullen ze altijd vragen”, legt Van Cleeff uit. “Het heeft dus geen zin om ze alleen een boodschap te zenden in de vorm van een banner of flyer, of om ze alleen om likes op Facebook te vragen. Je moet de interactie met ze aangaan om succesvol aandacht te vragen voor je merk.”
Voorbeeld: Nike had een site kunnen maken met ‘dit zijn de mooiste schoenen’, maar in plaats daarvan kwamen ze met Nike ID, een platform waarop jongeren zelf schoenen kunnen customizen.
Denk vanuit de doelgroep
“Faciliteer ze met iets leuks om te doen: vraag ze om hun mening of laat ze stemmen. Denk vanuit de doelgroep en wat zij leuk vinden. Combineer je dit op de goede manier met je boodschap, dan wordt het minder snel als reclame of commercieel gezien en zorg je voor een vorm van engagement.
Dat stimuleert weer de buzz en het sharen van je content. Zo wordt de doelgroep als het ware ambassadeur van je merk of product.”
3) Weet dat jongeren alles al gezien hebben
Sites als Dumpert, die vol staan met filmpjes, zijn razend populair bij jongeren. Hou er daarom rekening mee dat jongeren alles al gezien hebben aan ‘grappige’ filmpjes en virals. Ook hebben ze binnen een halve seconde al door of iets echt of nep is.
“Doe je het niet goed, dan kun je zo de grond in geboord worden, want jongeren commenten veel, zeker als ze iets niet goed vinden”, waarschuwt Van Cleeff.
4) Weet op welke plekken je gezien moet worden
Weet waar je gezien moet worden; welke sites nu populair zijn. Dat is nog niet eenvoudig, want wat jongeren vandaag leuk vinden, kunnen ze morgen niks vinden. Vorig jaar waren bijvoorbeeld Froot en 9Gag al hot, nu is Pinterest onder een bepaalde doelgroep weer het nieuwste van het nieuwste, aldus Van Cleeff.
5) Zorg dat je mobiel bereikbaar bent
Het gebruik van de smartphone is heel hoog onder jongeren. “Is je site daar niet compatible voor, dan komen ze niet terug als bezoeker. Het is zonde als je daardoor bezoekers misloopt, dus zorg dat de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je site zo hoog mogelijk is”, raadt Van Cleeff aan.
Mobile wordt als medium nog steeds door veel marketeers onderschat, zeker bij jongerenmarketing, meent hij. “Jongeren zijn met hun smartphones altijd en overal bereikbaar. Speel je daar goed op in met je merk of product, dan je kun een zeer waardevolle manier van interactie realiseren.”
6) Social & visueel = meer aandacht
Werken met social media levert je doorgaans bij jongeren meer aandacht op dan een mailing of flyeractie. Van Cleeff: “Een mailtje wordt niet altijd geopend en gelezen, maar een pushbericht van Facebook bijvoorbeeld wordt sneller gelezen.”
Daarnaast is het sharable element het allerbelangrijkst, want als jongeren je actie graag willen delen met hun vrienden, dan zorgen zij voor een effectieve en snelle verspreiding van je boodschap. Daarbij is het slim om sowieso altijd goed beeld te gebruiken, want kinderen en jongeren zijn visueel ingesteld.
“De look & feel moet goed zijn, anders vinden ze het niet interessant. Zorg ervoor dat dit aansluit op de te bereiken doelgroep en onderscheid jezelf zoveel mogelijk op het gebied van design. Ben je visueel impactvol, dan heb je meteen de aandacht te pakken.”
7) Doe niet alsof je het allemaal wel weet
Doe je niet anders voor dan je bent, dus ga niet in jongerentaal praten als je dat normaal ook niet doet. “Strooien met termen als vet, cool, OMG of WTF zorgt bij volwassenen al om lacherige reacties, maar jongeren en kinderen vinden je dan gewoon belachelijk.”