Videosite YouTube groeit als kool en heeft sinds deze zomer ook een Nederlandse versie (nl.youtube.com). Daar zijn nog nauwelijks bedrijven te vinden. De Rotterdamse garnalenkwekerij Happy Shrimp is een van de uitzonderingen met bijvoorbeeld filmpjes van de eerste vangst. Daar keken slechts een paar honderd kijkers naar, maar directeur Gilbert Curtessi is enthousiast. “Youtube is fantastisch. Gratis, leuk en makkelijk.”
Geil
Maar voor een grote videohit is meer nodig. Paul van Veenendaal van marketingbureau La Comunidad noemt drie G’s – grappig, geil of grof – als voorwaarden voor een goede viral video. Maar, zonder promotie, kijkt niemand. “Steeds meer bedrijven doen iets met filmpjes, maar ze promoten dat te weinig. Mensen komen niet vanzelf bij je terecht op Youtube. Je moet zorgen dat andere sites jouw Youtube-filmpjes plaatsen.” Dat kan volgens hem bijvoorbeeld via weblogs of sociale nieuwssites als MSN Reporter.
Misleidend
Goede virals zijn vaak wat misleidend. Zo plaatste it-bedrijf Info Support Youtube-filmpjes die afkomstig leken van een jonge it’er, Max Cornelisse. Hij hackt daarin onder meer de NS-dienstregeling. en de autocue van RTL-programma EditieNL. Ze lijken echt, maar aan het eind verschijnt: www.itafstuderen.com. Dat adres leidt naar Info Support. De filmpjes kregen een half miljoen hits. “Het is bedoeld om meer sollicitanten te trekken en als promotie”, aldus Pascalle Hijl, afstudeercoördinator bij Info Support. Ze noemt het ‘een groot succes’. “Veel andere sites hebben onze Youtube-filmpjes geplaatst. Het sitebezoek is verdubbeld. Hoeveel meer sollicitanten we hebben, is lastiger te meten.”
Geluk
Ook geluk speelt een rol. De filmpjes van het kleine platenlabel Excelsior Recordings, van artiesten als Spinvis en Alamo Race Track, zijn al meer dan 1 miljoen keer bekeken op YouTube. Een video van een liveoptreden van Alamo Race Track werd een hit met een half miljoen kijkers. “Het juiste moment, de juiste plaats. Door het Youtube-filmpje werden we gevraagd of dat nummer gebruikt mocht worden in de populaire tv-serie Grey’s Anatomy”, vertelt Excelsior-baas Ferry Rosenboom. “Maar of iets scoort op YouTube, kan je moeilijk voorspellen. Je moet geluk hebben.”
De kracht van Youtube is dat andere sites de filmpjes gemakkelijk kunnen plaatsen. Dit embedden is volgens Michael Nederlof, directeur van videonieuwsite Skoeps, erg belangrijk. “Bij Skoeps zijn de filmpjes die op andere sites worden ingevoegd goed voor 80 procent van de bezoekers.” Dat baart Rosenboom van Excelsior zorgen. “Die sites verdienen aan advertenties bij onze filmpjes. Wij krijgen niks.” Youtube werkt wel aan een meeverdienmodel voor uploaders.
User generated content
Bedrijven kunnen ook hun klanten inzetten voor het maken van filmpjes, vindt Nederlof. “Met Opel en Autoweek deden we een wedstrijd waarbij lezers een rit van Noord-Finland naar Gibraltar konden winnen. De winnaars filmden zelf tijdens de reis.” Volgens Nederlof kunnen ondernemers zichzelf ook met hun mobieltje filmen als er een goede aanleiding voor is. “Stel dat er veel terechte klachten zijn over een product. In Amerika hebben ceo’s al op Youtube excuses aangeboden. Dat spreekt mensen aan.” Hij doet het zelf ook. De site van zijn nieuwe adviesbureau over user generated content bevat één ding: een filmpje van hemzelf, opgenomen met een mobieltje. “Pitchen doe je tegenwoordig ook via filmpjes.”
Ook een videohit?
-
Zorg dat de video een van de drie ‘G’s’ bevat: grappig, geil of grof
-
Promoot de video op internet
-
Zorg dat de video op andere sites geplaatst wordt
Ward Bingham van Mondonation wist met behulp van You Tube zijn bedrijf een flinke impuls te geven. Op Globeandmail.com vertelt hij hoe. Ook geeft Ward enkele tips, bijvoorbeeld “YouTube gebruikers zijn al online, dus kunnen zonder problemen naar uw website surfen”.