Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winnen met traditionele marketing

Dat je je als bedrijf niet in de gekste bochten hoeft te wringen om je product in de kijker te spelen bewijst Fred Boot, bedenker van musicalsucces Soldaat van Oranje.

“Eigenlijk doen we helemaal niet zo slim aan marketing”, zei hij dinsdag tijdens de Sprout Challenger Day.

Soldaat van Oranje trok de afgelopen twee jaar 780.000 bezoekers. En volgens Boot is er nog steeds groeipotentie. Met name doordat de productie een breed publiek aanspreekt. “Het is meer dan een musical of toneelstuk. Onze majesteit noemde het op de premiere: documentaire theater.”

De kracht van de marketingstrategie zit hem volgens Boot in het product. “De voorstelling werkt blijkbaar. Eigenlijk doen we helemaal niet zo slim aan marketing, we zijn heel traditioneel, adverteren doen we via televisie. Om de 6 tot 8 weken houden we een korte intensieve marketingcampagne, volgens de traditionele aida.”

Succesfactoren

Belangrijkste succesfactor van Soldaat van Oranje is volgens Boot de inzet van zijn mensen.”We zijn begonnen als projectgedreven organisatie met alleen maar freelancers, want we hadden geen idee of het zou gaan werken. Ik begon gewoon met één idee, ben goede mensen gaan verzamelen en de bal is gaan rollen.” 

Daarbij heeft Boot zijn best gedaan om risico’s uit te sluiten. Hij vond één investeerder die de benodigde 9 miljoen euro wilde financieren, Amerborgh, de investeringsmaatschappij van Alex Mulder, de man achter onder meer uitzender USG People. Boot: “Mulder zegt altijd: geloof eerst in de mens, dan in het idee en als het geld terug wordt verdiend is dat mooi meegenomen. Dat is bij Soldaat van Oranje zeker gelukt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Groot denken met een klein hart’

Verder moet je volgens Boot ‘groot denken met een klein hart’. De ondernemer die zijn sporen verdiende bij onder meer het bedrijf van Joop van den Ende, moest als nieuwkomer in de markt onderscheidend zijn, om op te boksen tegen grote concurrenten als Albert Verlinden en Van den Ende.

Van Joop van den Ende zegt Boot veel te hebben geleerd over het vak en over ondernemerschap. Opvallend detail is dat de meester zelf Soldaat van Oranje nog niet heeft gezien. Boot: “Hij was wel zo loyaal dat hij op de dag dat we twee jaar bestonden twee goede flessen wijn naar Alex Mulder stuurde. Maar hij is nog niet naar de musical geweest.”