Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vergroot uw netwerk met LinkedIn

Netwerken tijdens een borrel is uit. Online is waar u uw zakelijke relaties vindt. Maar hoe komt u via LinkedIn met hen in contact?

 

LinkedIn bestaat sinds 2003. Het online netwerk is in een jaar tijd wereldwijd met 70 procent gegroeid naar 53,6 miljoen gebruikers (november 2009). In Nederland is het een van de grotere online zakelijke gemeenschappen. Maar hoe vindt u daar uw klandizie terug? Een aantal tips van Netwerkexpert Jan Vermeiren, auteur van het boek ‘Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'.

Definieer uw klanten/prospecten

Maak voor uzelf duidelijk wie uw (potentiële) klanten zijn. In welke sectoren werken zij? Waar bevinden zij zich en welke functies of titels dragen ze? Deze en andere parameters kunt u invullen in het zoekscherm van LinkedIn om een overzicht te krijgen van de voor u interessante personen. Beperk u niet alleen tot de beslissers, maar denk ook aan hen die invloed op de beslissers uitoefenen.

Breid uw klantenbestand uit

Via uw bekende contacten vindt u allerlei nieuwe mensen. Bekijk wie zij in hun netwerk hebben, wie hun profiel heeft bekeken en wordt actief lid van de 'Groups' waar zij lid van zijn. In 'Companies' (in het navigatiemenu) kunt u naar bedrijven zoeken waar u wellicht zaken mee kunt doen.
Vermeiren "Kijk in het bijzonder onder 'Divisions'. Als het bedrijf al een klant van je is, dan zijn de divisies ervan mogelijke nieuwe klanten voor je. Het verbaast me elke keer weer hoe vaak het wiel opnieuw wordt uitgevonden en hoe slecht de communicatie tussen afdelingen is."

Vraag om introducties

Nieuwe prospects kunt u het beste benaderen via een introductie door iemand uit uw netwerk. Dit vergroot het vertrouwen in u.

Houd de network updates in de gaten

LinkedIn verstuurt mails met updates van mensen binnen uw netwerk. Zo kunt u bijvoorbeeld zien of zij nieuwe contacten hebben gelegd of van baan of afdeling zijn veranderd. Vaak kunt u in zo'n geval zowel uw oude klant (het bedrijf waar uw contact werkt) behouden, als een nieuwe klant winnen (het bedrijf waar uw contact nu werkt).

Houd de zoektocht gaande met alerts

U kunt zoekopdrachten opslaan en LinkedIn opdracht geven deze zoekopdrachten automatisch te herhalen en de nieuwe resultaten naar u te mailen. Zo wordt u op de hoogte gehouden van nieuwe LinkedIn-leden die aan uw prospectparameters voldoen.

Via Google

U kunt ook via Google zoeken naar nieuwe contacten buiten uw eigen netwerk. Bas Westland, oprichter van werving- en selectiebureau e-people, legt uit hoe dat werkt. Een kort voorbeeld: "Voor de business deals, maak ik dan de volgende zoekstring: site:linkedin.com ‘business deals' AND ‘Amsterdam area' AND (manager OR director OR president OR CIO OR Hoofd) AND (IT OR ICT OR Automatisering) AND ‘banking industry'. Hier krijg ik maar liefst 673 resultaten op. Nadeel van deze methode is dat mensen die hun ‘public profile' uit hebben staan, dan wel beperkt hebben, niet boven water komen. Ook selecteer je grover, niet op ‘current title' bijvoorbeeld."

Vul ook het Beter Bereikbaar-onderzoek in.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is u aangeboden door Telfort. Lees ook de overige artikelen over beter bereikbaar zijn.