Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uber Eats: ‘Aankondiging uitbreiding direct na exit Foodora is toeval’

Opmerkelijke timing: een dag nadat Foodora aangeeft de concurrentiestrijd om de maaltijdbezorging in Nederland definitief te staken, kondigt Uber Eats een uitbreiding aan in Nederland. ‘Het is echt een toevalstreffer.’

Van de maaltijdbezorgmarkt wordt weleens beweerd dat het een winner takes all-strijd is. Het beste platform zal, zoals zo vaak bij platformsectoren, overwinnen. Tot gisteren werd de strijd in Nederland door hoofdzakelijk vier grote spelers gestreden: het Britse Deliveroo, het Amerikaanse Uber Eats, het Duitse Foodora en Thuisbezorgd van Nederlander Jitse Groen.

De bedrijven lijken er alles aan te doen om marktaandeel van elkaar af te snoepen. Zo kondigden de drie buitenlandse partijen eind juni nog aan om net als Groen maaltijden aan te nemen van restaurants die met eigen bezorgers werken.

Foodora gaf begin deze maand al aan zijn activiteiten in Nederland te willen verkopen en moest gisteren concluderen dat dit experiment niet geslaagd was. De maaltijdbezorger besluit daarom zijn activiteiten te staken, zo maakte het woensdag bekend.

Uitbreiding

Nu, een dag later, kondigt Uber Eats aan later dit jaar uit te breiden naar Groningen en Haarlem. Toeval, of is het een manier van Uber Eats om de concurrentie te laten zien dat dit bedrijf wel degelijk een sterke concurrent is voor de Nederlandse markt?

Woordvoerder Marloes van der Laan (foto rechts) ontkent dat het bedrijf in Nederland bang is voor de concurrentie. “Als je aan de timing refereert, is het echt een toevalstreffer. Om uit te breiden naar een stad heb je een aanbod nodig, dus een minimaal aantal restaurants; van gezond tot hamburgerzaken. Ook heb je een bepaald aantal koeriers nodig. We weten nu zeker dat we voldoende koeriers gevonden hebben om de klant die ervaring te kunnen brengen. Dit is iets wat al langere tijd in het vat zat.”

Uber Eats werkt ook vanaf vandaag met iDeal in Nederland, wat volgens de zegsvrouw al enige tijd gepland stond. Het gecombineerde nieuws op deze dag brengen in één persbericht, was dan ook een logische zet volgens de woordvoerder.

Data-analyse

Het bedrijf zou door een data-analyse tot de steden Groningen en Haarlem zijn gekomen. Het bedrijf bezorgt binnen Nederland nu nog enkel in Amsterdam, Amstelveen, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. De app werd in Groningen en Haarlem ruim tienduizend keer geopend om te bekijken of deze al in de stad beschikbaar was, stelt het bedrijf. Voor Haarlem geldt dat Foodora met de aangekondigde exit het Haarlemse speelveld verlaat, waardoor Uber Eats daar een concurrent minder zal hebben.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

We pakken allen een stukje van de taart

Van der Laan denkt dat er in Nederland een markt zou kunnen zijn voor meerdere maaltijdbezorgers. De markt is groeiende en zo ook het aanbod, beredeneert ze: “Kon je vroeger alleen als het ware een pizza bestellen, tegenwoordig kun je alles krijgen wat je wilt met één druk op de knop. Vanwege die laagdrempeligheid vergroot je de vraag naar de verkoop van on demand-maaltijden. De trends laten zien dat we dat veel meer doen en we pakken allen een stukje van de taart. Wij kunnen uitgaan van eigen kracht.”

pr