Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Twitter krijgt een concurrent

Slim gezien van het bedrijfje App.net: er blijkt veel animo voor een advertentievrije Twitter te zijn.  De startup heeft voor deze dienst al 600.000 dollar opgehaald bij het grote publiek.

Mensen konden zich via crowdfundingportaal Kickstarter voor 50, 100 of 1000 dollar inschrijven op het project. Een van de oprichters van de startup, Dalton Caldwell, zei dit weekend nog dat het team de grens van 500.000 dollar groeikapitaal was gepasseerd, maar daar is dus nu alweer circa 140.000 dollar bijgekomen..

Abonnementsmodel

Van Twitter is bekend dat het aanvankelijk erg veel moeite had om omzet te genereren. Gek is het dan ook niet dat het bedrijf van Evan Williams en Biz Stone met een advertentiemodel kwam. Daar moesten wel allerlei unieke vormen voor bedacht worden, zoals ‘promoted tweets’.

App.net denkt echter dat er wel degelijk een ander verdienmodel mogelijk is, namelijk het abonnementsmodel. Gebruikers die zich willen laten inschrijven, moeten op zijn minst 50 dollar betalen, waarbij een gebruiker een jaar lang toegang to de dienst krijgt en de mogelijkheid krijgt om zijn Twitter-gebruikersnaam als App.net-gebruikersnaam te registreren. Voor 100 dollar wordt iemand geregistreerd als developer, terwijl 1000 dollar een gebruiker het recht geeft op ondersteuning via de telefoon en een meeting met de oprichter. De ontwikkelaars noemen een krachtige api een vereiste voor de dienst.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lastige klus

De marketingboodschap van App.net is geen onbekende: het stelt dat Twitter ontwikkelaars van zich vervreemdt en dat de dienst zich niet heeft ontwikkeld tot wat het had kunnen zijn. Het sociale open-source netwerk Diaspora zei ongeveer hetzelfde over Facebook, toen het twee jaar geleden in de belangstelling wist te komen. Diaspora is echter nog geen onverdeeld succes gebleken, bovenop het droevige nieuws dat een van de vier oprichters vorig jaar zelfmoord had gepleegd.

Het is afwachten of het voor App.net anders uit gaat pakken. Intussen hebben 7500 mensen zich ingeschreven op 50 dollar en hebben ongeveer 2000 mensen 100 dollar beloofd. De duurste optie is uiteraard minder populair, met 60 ‘backers’. Het is momenteel nog onbekend wanneer de service publiekelijk wordt gelanceerd. Wel is er al een private versie beschikbaar, maar daar moet je voor uitgenodigd worden. Wie ook wil doneren: dit kan nog steeds voor één dag.