Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Toppertje Erik Vervloet

Erik Vervloet ging op zijn 41ste ‘gewoon’ in ­loondienst, voor het eerst van zijn leven: hij is nu ­directeur marketing bij schoenenmerk K-Swiss.


1995 Ross

“Ik ben opgegroeid aan de westkust van ­Amerika. Daar emigreerden mijn ouders ­naartoe, omdat ze zich in het Nederland van na de ­wederopbouw niet meer thuisvoelden. Mijn ­opvoeding was heel strikt, maar tegelijk ook heel open minded en ondernemend. Sporten is altijd belangrijk voor me geweest. Tijdens mijn college-jaren in Idaho deed ik veel aan tennis, football en basketbal, zelfs als semi-prof, tot op NBA-niveau. Omdat ik niet goed genoeg was voor de echte top ging ik in 1995 aan de slag bij de man die in die jaren mijn persoonlijke ­sponsor was, Scott Ross, topman van Ross ­Investments & Development. Ik werd bij hem vice president sales in ­projectontwikkeling: grond ­aankopen, ­projecten realiseren en ­daarna met forse winst verkopen. Dat ging goed, want ik kan vrij overtuigend zijn. Een van de eerste ­projecten leverde meteen 19 miljoen dollar op. Zo hebben we in korte tijd veel verdiend.”
 

1998 Hilton Waikoloa Village

“Na een tijdje ging het echter jeuken. Het ging mijn baas te veel alleen om geld, niet om ­mensen. Hij had als het ware mijn hele leven al voor me uitgestippeld, inclusief dikke auto’s en een mooie secretaresse. Dat benauwde me. Eind 1997 kwam er een prachtige kans langs: op Hawaï trof ik een vervallen tenniscomplex. Ik zag mijn eigen luxe tenniscentrum helemaal voor me. Onder de vlag van het ­plaatselijke ­Hilton, en toch van mezelf. ­Kennissen ­verklaarden me voor gek dat ik mijn dikke baan opgaf, maar mijn ouders zeiden: ‘Je hebt groot gelijk jongen’. En het werkte. Het was een droom op een droomlocatie. We kregen wereld­beroemde tennissers als Andy ­Roddick te gast, tijdens hun voorbereiding op grote ­toernooien. Hoe cool is dat? Een supertijd.”

2004 1Vest, Portland Ca.

“Toen de kinderen groter werden, merkten we dat de wereld van een tennisresort op ­Hawaï wel erg klein is. Daarom hebben we het ­verkocht en zijn we teruggegaan naar het vasteland, naar Portland. Daar begon ik een bedrijf in ­professionele ­trainingsapparatuur. Ook dat groeide vlot, helemaal toen we een ­speciaal trainingsvest op de markt ­brachten: 1Vest, een multifunctioneel trainingsharnas waarmee je als ­prof­sporter in allerlei ­apparaten kunt trainen zonder van vest te hoeven ­wisselen. Dat sloeg enorm aan, er ­kwamen grote West Coast-teams op af als de Portland Blazers en de Seattle Seahawks. Maar na een tijdje ging ook dat weer jeuken. We hebben de rechten verkocht, tijd voor iets nieuws – next!”

2007 K-Swiss, Westlake Ca.

“Het ‘nieuws’ begon op 9 april 2007. Het werd K-Swiss. De eerste keer ever op een loonlijst voor mij. Dat was even wennen, maar de bedrijfscultuur hier is heerlijk. K-Swiss is een slanke organisatie, ­hooguit een paar 100 man, maar afgelopen jaar behaalden we wel een omzet van 230 ­miljoen dollar. ­K-Swiss draaide 40 jaar lang alleen om tennis. Nu is het tijd om de basis te verbreden, onder meer in de running-markt. ­Daarom hebben we ­goede mensen weggehaald bij concurrenten als Nike en Adidas: vrije types, die met een frisse blik tegen zaken aankijken en ­goede innovaties ­ontwikkelen. Niet compleet anders, maar wel gewoon slimmer: veters die niet ­losgaan, schoenen met een ­bovenwerk zonder zoom, waterafstotend… dat soort dingen. De ­producten zijn er. Mijn taak is het nu om via sportmarketing credibility te creëren in ­running en ­triatlons en het merk te ­verbinden met de juiste events en ­sporters. Daarom zijn we exclusief ­partner van de Ironman-­triatlons en ­hebben we toppers ­gecontracteerd als ­triatlonkampioen Chris Lieto en ultra­loper Josh Cox, die ook helpen bij ­productontwikkeling. Ik ben daarbij de aanjager. Ik hou van ­chaos en veroorzaak graag opschudding, like a vibrator. De keerzijde daarvan is dat ik snel afgeleid ben. Betekent dat dat ik ­alweer last heb van de gebruikelijke itch? Gek genoeg niet. Er liggen hier ­zoveel ­uitdagingen, ik ben nog lang niet ­uitgekeken.” 

Cv

Erik (Erik-Jan) Vervloet [45]
Functie
directeur marketing ­Performance Footwear bij K-Swiss
Geboren 9 oktober 1965
Burgerlijke staat  Gehuwd, vader van 2 ­kinderen plus 2 ­adoptiekinderen

Tips

> ‘Het klinkt als een cliché, maar is heel erg waar: wees gepassioneerd – mensen herkennen dat en houden ervan!’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

> ‘Er zijn meer manieren om je doel te bereiken. Werkt de ene niet, probeer dan snel een andere. Maar verlies nooit het gewenste resultaat uit het oog.’

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.