Op Youtube wordt per maand 30 miljard uur aan video’s bekeken. 8 van de 10 tieneridolen zijn Youtube-sterren, wiens video’s miljoenen keren worden bekeken. Niet verwonderlijk dat veel jongeren een carrière als Youtube-ster ambiëren.
Adverteerders staan in de rij voor hun bereik. Youtube is een democratisch systeem, zegt influencer-marketing-expert brendan Behan in Tegenlicht. “Je kunt contentmaker zijn, de producer, de schrijver en de distributeur. Dat was nog niet eerder mogelijk. Hiervoor was alles van elkaar gescheiden.”
Maar het succes van Youtube-video is voor een belangrijk deel afhankelijk van de grillen van een geheim recept, het algoritme dat bepaalt welke video’s worden uitgelicht. Tegenlicht toont een nieuwe industrie “waar uiteindelijk iedereen slaaf blijkt van het geheime algoritme van YouTube”. In Tegenlicht onder andere het verhaal van vlogger Bardo Ellens, die er ineens achter kwam dat 8 jaar aan videowerk onvindbaar was geworden. “Acht jaar is gewoon weggeklikt, door één dude.”
Kwebbelkop
De documentaire volgt ook Jordi van den Bussche, alias Kwebbelkop, naar de VidCon in Los Angeles, de belangrijkste bijeenkomst voor fans, online influencers en de platform-industrie. De Nederlander sprokkelde tot nu tot bijna zeven miljoen Youtube-abonnees bij elkaar die dagelijks kijken hoe Van den Bussche games speelt en vlogt over zijn persoonlijk leven.
Van den Bussche is ook eigenaar van Social1nfluencers, dat verschillende YouTube-sterren vertegenwoordigt. De moeder van Van den Bussche (‘Kwebbelmom’) managet zijn miljoenen-imperium.
Jordi van den Bussche met een fan in Los Angeles