Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesvol online adverteren

Bij een goede inzet van Google Adwords en Analytics weet u exact wat een campagne u oplevert. Daarvoor moet u wel uw site optimaal inrichten. GJ Bramer geeft tips.

 

In de eerste delen hebben we stap voor stap een aantal zaken in beeld gebracht over Adwords (deel 1) en de campagne zelf (deel 2). Als uw campagne op orde is, moeten we ook naar uw site kijken. Want als die die niet klaar is voor de ontvangst van uw bezoekers zal er niet veel gebeuren. Hieronder gaan we in op uw site en hoe die in te richten om een optimale conversie te bereiken.

Aanpassen site

Voor een Adwords campagne moeten we zogenoemde 'landingspages' maken, die zorgen dat mensen die klikken op uw advertentie de juiste informatie krijgen. De naam zegt het al: dat zijn pagina's waar de bezoekers op "landen". Zorg voor een zachte landing!

Het maken van zo'n landingspage brengt een volgende uitdaging mee: u kunt een variatie in landingspages maken, waarna u meet welke landingspage het best scoort of converteert. Onder converteren verstaan we dat er een (vooraf bepaald) resultaat wordt geboekt. Dat kan zijn dat een bezoeker een bestelling plaatst, een bestand downloadt, belt, enzovoorts.
Bedenk dat de indeling en opmaak van een pagina invloed heeft op het gedrag van de bezoeker en zal leiden tot verschil in gedrag. Door te experimenteren met verschillende variaties kunt u weer uitvinden wat het beste resultaat geeft. Nog een mogelijkheid om uw budget optimaal in te zetten!

Ook zonder het gebruik van Adwords kunt u experimenteren met verschillende versies van uw site en/of pagina's.
 

  • Als u bijvoorbeeld een advertentie in een blad publiceert kunt u daarin verwijzen naar een ander deel van uw site of naar een alternatief voor de homepage. U kunt zien wat het resultaat van uw advertentie is en kennis opdoen over de optimale inzet van uw geld.
  • Voor het linken vanaf andere website of portals kunt u dit idee gebruiken. Het kan toegevoegde waarde hebben om vanuit uw profiel op een site als LinkedIn te verwijzen naar een pagina binnen uw website die specifiek over u en uw bedrijf gaat en niet naar de homepage.

Microsites

Sommige bedrijven maken zelfs gebruik van microsites. Elke site bestaat uit een beperkt aantal pagina's die specifiek zijn gericht op een bepaalde dienst of aanbod. Zo hoeft de standaard bedrijfssite niet op de schop en kan toch een adequate aansluiting worden gemaakt op een campagne. Stel u heeft uiteenlopende doelgroepen. Voor uw jongere doelgroep kunt u dan een andere uitstraling neerzetten dan voor de senioren.

  • Natuurlijk heeft u binnen uw site al op alle pagina's uw adresgegevens en uw telefoonnummer gezet opdat bezoekers meteen kunnen reageren.
  • Het inschrijfnummer van de KvK wordt vermeld en uw leveringsvoorwaarden zijn beschikbaar.
  • Een bestelformulier is binnen één klik te bereiken en klanten hoeven niet eerst enorme formulieren in te vullen voordat kan worden besteld, toch?

Landingspages

Op een goed ingerichte landingspage zullen de zoekwoorden die u in uw Adwords campagne gebruikt ook weer prominent in beeld komen. Zorg dat ze worden gebruikt in:
 

  • (pagina & browser)titels
  • zoekwoorden in de bron
  • beschrijvingen
  • tekst

Afbeelding

Als het kan laat direct een afbeelding zien van het gezochte item of product. De klant zoekt naar racefietsen: geef de klant racefietsen met een plaatje dat de naam "racefiets" heeft.
 

Geen intakeformulieren

Op de landingspage wordt het ook direct duidelijk aan de bezoeker hoe de dienst af te nemen is. Voorkom extra werk voor de bezoeker. Het internet is een vluchtige wereld. Mensen "scannen" websites en willen vooral niet vermoeid worden met ellenlange intake formulieren. Vraag het hoogstnoodzakelijke. Als de klant maar snel in beeld komt!

Doe aanpassingen

Een landingspage kan prima binnen de bestaande website worden aangebracht, zodat bezoekers verder kunnen rondneuzen in overige informatie. Zo kan een bezoeker via het reguliere menu binnen de site verder zoeken. Pas de landingspage desnoods wel aan op de uitstraling aan de campagne. Misschien is de algemene indruk van de site minder geschikt is voor uw campagne. Wees niet bang om dan wat aanpassingen te doen. Als u een serieuze fietsenzaak heeft en u voert campagne voor meisjesfietsen dan kan de kleur roze veel impact hebben.

Meten van uw inspanning

In alle vorige teksten heb ik gemeld dat er prima gemeten kan worden wat uw inspanningen opleveren. Wij passen Googe Analytics toe. Analytics is een gratis meetinstrument van Google dat door middel van plaatsen van een zogenoemd script (stukje code) binnen uw site kan meten:

  • hoeveel bezoekers er komen
  • hoeveel pagina's die bekijken
  • met welk zoekwoord ze op uw site komen
  • via welke andere site ze komen
  • uit welke landen de bezoekers komen
  • hoe lang ze op uw site zitten
  • én in deze context erg interessant; hoeveel mensen via Adwords op uw site komen
  • en nog veel meer…

Na het maken van een account in Google (ook makkelijk om bijvoorbeeld een Gmail (email) account aan te maken) kunt u onder het kopje "mijn producten" Analytics toevoegen en een code aanmaken die u kunt gebruiken. Waarschijnlijk heeft u al een account aangemaakt voor uw Adwords Campagne.

Gebruik eenzelfde Google account als u Adwords en Analytics wilt combineren. Lees eerst even de handleiding door. Het is niet moeilijk, maar het kan zeker geen kwaad wat informatie tot u te nemen. Het aanmaken van zo'n stukje code en plaatsen op uw site is makkelijk zelf te doen. Natuurlijk kan uw webmaster of degene die de site heeft gemaakt dit doen.

Na het aanbrengen van de code heeft u zelfs de mogelijkheid om per pagina de code aan te passen. U kunt dan zien of de pagina wordt bekeken, u constateert de zogenoemde "pageview".

  • Stel dat u wilt weten of een bepaald bestand wordt gedownload, bijvoorbeeld een instructie.
  • Stel u wilt weten of er meer wordt gezocht naar rode of blauwe fietsen.
  • Stel dat u wilt weten of mensen afhaken bij het invullen van een formulier.

Allemaal te meten door de juiste inzet van Google Analytics en in een rapport per tijdseenheid op te vragen.

Rapportages

Op basis van de metingen met Analytics krijgt u netjes een overzicht van de grote lijnen over de bezoekers van uw site. Daar staat al veel informatie in, maar door op het menu links in beeld te klikken komt u op diverse specifieke onderdelen van de metingen. Zo kunt u onder meer "inzoomen" op cijfers over "bezoekers", "verkeersbronnen" en "inhoud". Daarnaast zijn er combinaties te maken van de metingen, bijvoorbeeld:  
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • de bezoekers die via en bepaalde site bij u terecht komen
  • welke browser ze gebruiken
  • uit welk land
  • en zo nog oneindig veel meer, maar dat is misschien voor een volgende keer.

Succes met uw zaken en de inzet van Google Adwords & Analytics!

Wie is GJ Bramer?
GJ Bramer is eigenaar van WSI Alkmaar. WSI is een netwerkorganisatie met wereldwijd 1600 consultants, die waar gewenst samenwerken en kennis delen.