Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Simon, Hermann

Managementdenker Hermann Simon is bekend geworden met zijn modellen over prijsdifferentiatie en marketing. Prijs is volgens hem het allerbelangrijkste in een bedrijf.


Simon, oprichter van Simon-Kucher & Partners, staat bekend om zijn prikkelende stellingnames op het gebied van marketing, strategie, sales en prijsbeleid. Als hoogleraar en onderzoeker houdt hij zich al jaren bezig met onderwerpen als non-lineair prijsmanagement, productcycli en marktreacties. Simon kreeg in 2010 de prestigieuze George-Bergler prijs voor zijn boek 'Preismanagement'. Prijs is naast volume en kosten volgens hem het belangrijkste aspect dat de winst van een onderneming bepaalt. In de visie van Simon kan de verkeerde prijs dan ook catastrofaal zijn voor een bedrijf. In het boek 'Manage for profit, not for market share' (2006) betoogt hij dat bedrijven meer moeten focussen op winst en minder op volumegroei en groei van marktaandeel.

Klant is geen koning

Over zaken als klanttevredenheid is hij dan ook opmerkelijk sceptisch. Bedrijven moeten dit uiteraard nastreven, maar het moet geen doel op zich zijn. Hij vindt het moeilijk meetbaar en het leidt ook niet altijd tot loyaliteit van de klant. Er zijn zeker succesvolle klantenbinders zoals frequent-flier programma's, maar ik ken ook een hoop onsuccesvolle. Het belangrijkste is uiteindelijk de kwaliteit van je product, dat moet leiden tot tevredenheid van je klant. En een probleem is daarnaast dat in Europa en Azië veel klanten verwachten dat dit soort zaken eromheen gratis zijn en daar dus ook niet extra voor willen betalen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Boeken van Hermann Simon:

Artikelen over Hermann Simon:

Afbeelding: Wouter Went


>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's – elke week wordt deze lijst aangevuld met een nieuwe naam