Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Scoren op Koninginnedag

Op zoek naar nieuwe klanten? Free publicity is de oplossing. Kroningsdag is een mooi inhaakmoment. Hoe scoor je op zo'n dag? De last minute tips.

Komende dinsdag is voorlopig de laatste Koninginnedag. Heb jij dit moment (nog) niet aangegrepen om klanten te werven en te binden? Hoewel het lichtelijk laat is om landelijke publiciteit te genereren of een groots opgezette campagne te lanceren, is het nog niet te laat om deze dag aan te grijpen om je bedrijf in de picture te spelen. De last-minutetips om te scoren tijdens de inhuldiging:

1. Verzin een Oranje-aanbieding

De meest voor de hand liggende last-minute actie is stunten met oranje producten. Dat hoeft geeneens in de vorm van een prijsstunt te zijn. Wees creatief, veel Nederlanders kopen op de valreep nog allerlei oranje spullen om in te zetten tijdens het Nationale feest. Zo kun je ook een speciaal oranje feestpakket samenstellen.

Voor degenen die geen Oranjeproducten verkopen en/of helemaal niet open zijn op Koninginnedag is een speciale Koninginnedagkortingscode de oplossing. Geef bijvoorbeeld iedereen die op de dag va de inhuldiging iets bij jou koopt of (online) een offerte aanvraagt een kortingscode. Die code kunnen ze binnen een bepaalde tijd inleveren in ruil voor korting. Goed voor klantenbinding.

2. Cadeau voor koningspaar

Het nieuwe koningspaar moet uiteraard gefeliciteerd worden. En daar hoort een cadeau namens jouw bedrijf bij. In plaats van zomaar iets te kopen, maak je er een crowdsourceproject van. Verzin iets waar klanten en bezoekers een bijdrage aan kunnen leveren. Bij voorkeur iets wat dicht bij je organisatie ligt. Het makkelijkste is natuurlijk geld inzamelen, maar je kunt ook iets creatiever zijn. Zo heeft een haakwinkel alle klanten gevraagd vierkantjes te haken die samen een portret van de nieuwe koning vormen.

Heb je geen inspiratie of gewoon geen zin om de honderdduizendste ondernemer te zijn met een cadeau voor het koningspaar, dan kun je ook een ander gebaar maken. Doneer bijvoorbeeld namens het koningspaar aan een goed doel. Ook hierbij hoef je geen geld te vragen; petflessen, oud papier of oude kleding is ook uitermate geschikt als donatie voor een goed doel. Misschien kun je zelfs iets verzinnen met de spullen die mensen niet verkocht krijgen op de vrijmarkt.

3. Prijsvraag/ winactie

Blijf dicht bij je business
Welke (last-minute) actie je ook bedenkt, blijf zo dicht mogelijk bij je business. Doel is uiteindelijk nieuwe klanten werven en vaste klanten binden. Een goede actie blijft hangen bij de klant, de organisator van de klant echter een stuk minder. Door de actie goed aan je bedrijfsactiviteiten te linken, weten de klanten wel aan wie ze de credits moeten toekennen.
Als er iets te winnen valt zijn de meeste Hollanders er als de kippen bij. Iets leuks verloten op Koninginnedag is gegarandeerd succesvol. Uiteraard bij voorkeur iets wat met jouw bedrijf te maken heeft. Pak het slim aan door degenen die meedoen zich ook te laten inschrijven op de (digitale) nieuwsbrief. Doe je gelijk aan klantenbinding.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bedenk bovendien een creatieve prijsvraag waarbij je gericht tips krijgt voor je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de vraag: Met welk product moet jouw winkel het assortiment uitbreiden? Welke aanvullende dienst moet jouw bedrijf aanbieden? Wat ziet de klant graag ontwikkeld worden? Hoe luidt de nieuwe slogan voor je bedrijf? Kortom, vraag de klant hoe hij denkt dat jouw business beter wordt.

4. Service tijdens Koninginnedag

Toiletten, relaxplekken, telefoonoplaadpunten en make-up bijwerktafeltjes. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is behoefte aan tijdens zo’n event waar massa’s mensen op de been zijn. Wees creatief en bedenk welke hulp jij kunt bieden vanaf een handige locatie. Het levert misschien niet direct geld op, maar als je je bedrijf goed positioneert tijdens deze actie, doet het wel veel goeds voor je naamsbekendheid.