Revolutionair
Neem dit woord nooit zelf in de mond om je product te omschrijven. Revoluties zijn gebeurtenissen in de geschiedenis die pas achteraf kunnen worden vastgesteld. Goed, je pretendeert dat jouw product verandering teweeg zal brengen. Het is echt aan je klant om er een dergelijk zwaar waardeoordeel aan vast te plakken.
Innovatief
Ook zo’n woord dat aan inflatie onderhevig is. Dat je de dingen net iets anders doet, een lagere prijs hebt, dat maakt je nog niet innovatief. Je bent pas innovatief als je een nieuw product of proces hebt ontwikkeld. Ook dan kun je het woord beter niet gebruiken. Benadruk liever dat je de eerste bent, dat stimuleert tot verder lezen.
Dynamisch
We zijn zo… Dit woord moet je echt nooit meer gebruiken, het is zo’n dooddoener. Je geeft er feitelijk je onvermogen mee aan. Is iedere bedrijfsactiviteit van nature niet dynamisch?
Nieuwe generatie
Hoe vaak hoor je bedrijven dit niet zeggen? We bieden de nieuwe generatie… Toevoegingen als 2.0 of 3.0 pretenderen altijd zoveel meer dan dat ze werkelijk zijn. Een chiquer alternatief: verbeterde.
Partnerships
Dat je net een eerste product verkocht hebt aan een klant, dat is mooi. Ga het niet als een partnership of samenwerking verkopen aan anderen. Je valt zo door de mand. Een klant is een klant, misschien een launching customer, maar meer dan dat toch niet?
Hoe moet het wel?
De belangrijkste lessen die je kunt trekken. Wees concreet in bewoordingen. Gebruik normale taal. Je verschuilen achter modewoorden en dooddoeners. Dat wekt alleen maar irritatie op bij je klant. Je komt minder geloofwaardig over.