Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 42 in de serie reviews.
Wat is het?
Picnik is een tool waarmee je – volledig online – foto’s kunt bewerken. Het kost niets. Je kunt zonder account werken voor alle basisfuncties, of registreren voor meer opties (eveneens gratis). Met een premiumaccount voor 2,08 dollar per maand heb je alle mogelijke functies. We beschrijven hier de gratis account na registratie.
Voor wie?
Elke ondernemer die weleens foto’s gebruikt in (communicatie)uitingen en deze wil verbeteren of aanpassen.
Hoe werkt het?
Je gaat naar de site, kiest een foto die je zelf uploadt of van Flickr, Facebook, Picasa, Photobucket of MySpace haalt. Dan kun je aan de slag met de knoppen bovenin: verbeteren, draaien/spiegelen, uitsnijden, contrast en belichting aanpassen, verzadiging en temperatuur veranderen, en rode ogen weghalen bij mensen of dieren. Bij ‘exposure’ zit ook een extra ‘advanced’ optie, waarmee je net wat verder kunt gaan in de bewerking.
Op elk moment kun je op undo klikken, mocht een bewerking je niet bevallen.
Wil je echt gekke dingen doen met je foto’s, dan kun je je onder ‘create’ uitleven met special effects. Daar zitten knoppen voor effecten, tekst, stickers, en ‘touch-up’ opties waarmee je iemands kleur ogen kunt veranderen of rimpels weg kunt werken.
Ben je klaar met aanpassen, dan klik je op ‘save and share’, en kies je wat er met de bewerkte foto moet gebeuren: opslaan op je harde schrijf, doorzetten naar Photobucket, Facebook, Flickr, Picasa of MySpace, printen, e-mailen of posten op Twitter als tweet, profielfoto of achtergrond. Je kunt zelf kiezen op welk formaat en als welke bestandsvorm de foto wordt opgeslagen. Daarnaast werkt Picnik samen met QOOP, een Amerikaanse fotoprintdienst waarmee je foto’s op kaarten en geschenken kunt laten drukken. Dit kun je ook meteen doen vanuit de tool.
Wat zijn de voordelen?
Een leuk gratis tooltje dat je kunt inzetten voor de meest belangrijke aanpassingen van foto’s, zonder dat je daarvoor dure software als Photoshop hoeft aan te schaffen. Prettig is dat je – als je haast hebt bijvoorbeeld – geen account hoeft aan te maken om snel aan een foto te werken. Het is wel aan te raden om je te registreren, omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt. De socialmedia-integratie werkt goed; je kunt foto’s bijvoorbeeld uit een Facebookalbum halen, bewerken en ook weer in dat album terugzetten.
Wat zijn de nadelen?
Picnik is geen professionele fotobewerkingstool, dus verwacht geen wondermiddel. Ook wil de tool nog weleens ‘verward’ raken als je switcht tussen verschillende social media. Dan moet je meerdere keren toestemming geven om je Facebook te gebruiken, terwijl één keer genoeg zou moeten zijn.
Conclusie?
Een eenvoudige tool waarmee je veel kunt verbeteren aan foto’s die je publiek wilt gebruiken. Het werkt heel intuïtief, snel en heeft een goede koppeling met social media. Zowel puur zakelijk in te zetten voor het verbeteren van foto’s, als voor het maken van gekke foto’s voor privédoeleinden.