Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 40 in de serie reviews.
Wat is het?
Mopinion is een tool waarmee je bezoekers makkelijk feedback kunt laten geven op je site. Je kunt 15 dagen gratis een trialversie proberen, daarna betaal je een bedrag vanaf 49 euro per maand (1 domein, 1 gebruiker, 3 formulieren). Je kunt tegen extra betaling met meerdere gebruikers in een account werken.
Voor wie?
Elke ondernemer die feedback wil op zijn site, bijvoorbeeld om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, suggesties te vragen aan bezoekers of snel op de hoogte te worden gesteld van fouten op een pagina.
Hoe werkt het?
Je gaat naar de site van Mopinion, meld je aan voor de gratis trial en logt in op de site met het wachtwoord dat je wordt toegestuurd. Aan de hand van de handleiding die je na het inloggen kunt downloaden, kun je je feedbackformulieren gaan opzetten. Je kunt verschillende formulieren op verschillende pagina’s laten draaien, dus maak zoveel varianten als je wilt. Onder de tabjes links – vormgeving, inhoud, categoriën en topics – kun je alles naar wens opzetten. Het uiterlijk van de feedbackbutton en het formulier zijn vrij standaard in de trialversie, maar in de betaalde versie kun je die beide in custom design krijgen. Verder zijn er allerlei opties: of mensen een rating van je site kunnen geven, of ze contactgegevens kunnen achterlaten, het percentage mensen dat een extra verzoekbericht te zien krijgt (tussen 5 en 100%) en na hoeveel tijd mensen het verzoek te zien krijgen (meteen of als ze langer op de pagina zijn, hier na 30 seconden). Je kunt ook alle topics aanpassen qua tekst en kiest zelf welke categoriën mensen beoordelen. .
Ben je klaar, dan kun je onder ‘vormgeving’ de code van je formulier kopiëren en in de pagina zetten waar je hem wilt hebben. Bezoekers zien dan links of rechts in hun scherm de knop staan en krijgen na de tijd die je hebt ingesteld ook nog een popupschermpje met een verzoek om feedback te geven. Daar kunnen ze op ja of nee klikken, waarna ze al dan niet in het feedbackformulier terechtkomen. Het formulier kun je te allen tijde aanpassen, daarvoor hoef je niet opnieuw de code te kopiëren en plakken in je site.
Zit de knop op je site, dan kun je onder ‘feedback’ de uitkomsten van je formulier bekijken, en de ‘statistieken’. Feedback kun je beantwoorden, doorsturen en verwijderen, of exporteren naar een Excelbestand. Je kunt ook koppelingen met social media maken, bijvoorbeeld om feedback te publiceren.
Wat zijn de voordelen?
Het is handig om feedback op de inhoud en usability van je site te vragen; dit kun je zien als constante verbetering, als een extra manier om met je klanten te communiceren en zelfs als leadgeneratie. Je raakt op laagdrempelige manier in gesprek met klanten en kunt zo merken hoe ze je site ervaren, of alles helder is en je kunt nuttige tips opdoen. De knop op je scherm maakt het makkelijk voor mensen om mee te werken, en het is prettig dat je precies de meningen kunt vragen waar je naar op zoek bent, want je kunt de vragen zo specifiek maken als je zelf wilt. Ook is het fijn dat alles Nederlands is, en de tool van een goede handleiding is voorzien.
Wat zijn de nadelen?
Je moet veel tijd uittrekken om alles in te stellen omdat er zoveel opties en instellingen zijn, dat kun je het beste doen aan de hand van de handleiding om het proces te versnellen.
Conclusie?
Met Mopinion maak je het bezoekers makkelijk om hun mening over je site achter te laten, zodat je die kunt verbeteren of aanvullen.
Lees ook de eerdere webtool reviews