Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kom ook op LinkedIn

Bent u nog geheel onbekend met LinkedIn? Dan is het wellicht handig om te beginnen met het opzetten van uw basisprofiel. Een aantal tips.

Wilt u zakelijk meer uit LinkedIn halen? Dan moet u er eerst voor zorgen dat uw eigen profiel er verzorgd en up to date uitziet. Daarnaast moet u online betrouwbaar overkomen en laten zien dat u de benodigde expertise in huis heeft. Hoe u dat doet leest u hier:

Beschrijving

Wat voor het ouderwetse netwerken geldt, geldt zeker voor online netwerken. Omschrijf daarom bondig en helder op de site wie u bent en wat uw bedrijf doet. Bedenk dat bezoekers van uw profiel in een paar seconden willen kunnen inschatten waar de mogelijkheden tot zakendoen met u liggen.

Netwerk opbouwen

Oké, u heeft een profiel geplaatst. Maar hoe bouwt u hier een netwerk op? LinkedIn geeft op basis van de bedrijven en opleidingen die u in uw profiel noemt aanbevelingen van andere LinkedIngebruikers die u mogelijk kent. Deze kunt u met één klik toevoegen. Daarnaast kunt u zelf mensen uitnodigen.

Relevante groepen

Een andere manier om met potentiële relaties in contact te komen is door u aan te melden en actief deel te nemen bij (discussie)groepen. LinkedIn kent een grote variatie aan groepen waar gebruikers met dezelfde interesses, uit dezelfde regio’s of binnen hetzelfde vakgebied zich verzamelen. U kunt zoeken naar groepen op basis van trefwoorden.

Recommendations

U kunt uw (ex-)collega's en klanten waar u een goede relatie mee heeft vragen om een 'recommendation'. Hoe meer oprechte positieve recensies u op uw profiel krijgt, hoe geloofwaardiger u wordt.

Answers

Een andere manier om te laten zien dat u verstand van zaken heeft is door vragen te beantwoorden in ‘Answers’. Wie nuttige antwoorden geeft op vragen van andere LinkedIn-leden kan worden aangemerkt als 'expert'. Dit leidt tot extra zichtbaarheid en verstevigt uw positie in uw vakgebied.

Vindbaar

Als u een profiel heeft aangemaakt en verrijkt, wilt u natuurlijk dat anderen u zo goed mogelijk kunnen vinden. Daarom is het belangrijk om onderdelen van uw profiel waarop u gevonden wilt worden ook zichtbaar te maken voor niet-LinkedIn gebruikers. Hierdoor komt uw profiel ook boven in zoekmachines. Wie weet welke klanten u op die manier weer weten te vinden.

'Status update'

Met de ‘Status update’ functie kunt u aangeven waar u mee bezig bent of dat u bijvoorbeeld op zoek bent naar een bepaalde klant. Verwacht er echter niet teveel van, weinig LinkedIn-gebruikers letten op deze melding.

Bedrijfspresentatie

Eigenlijk zijn de mogelijkheden op LinkedIn oneindig. Wat dacht u bijvoorbeeld van het publiceren van uw bedrijfspresentatie in powerpoint? Via Slideshare plaatst u deze simpel op het online netwerk. Zo kunnen LinkedIngebruikers op een andere manier ook kennismaken met uw bedrijf.

iPhone

Ook als iPhonegebruiker kunt u uw LinkedInprofiel benaderen. Afgelopen december bracht het netwerk LinkedIn 3.0 voor de iPhone uit. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk geworden om – met behulp van Bluetooth – direct met iemand verbinding te maken en zo digitale visitekaartjes uit te wisselen.

Updaten

Zoals met alles, wordt u ook hier geacht uw profiel regelmatig te updaten. Met welke projecten bent u momenteel bezig, wat heeft u onlangs afgerond en waar bent u naar op zoek? Blijf updates verstrekken over uzelf of uw bedrijf. Want informatie verouderd nu eenmaal snel en dat laat een slordige indruk achter.

Twitter

Als u ook een Twitteraccount heeft en deze koppelt aan LinkedIn, kunnen LinkedIngebruikers altijd zien waar u zich mee bezig houdt. Via Twitter kunt u bijvoorbeeld relevant nieuws verspreiden met links naar uw website.

Betaald premium lid

Als het u goed bevalt op LinkedIn kunt u overwegen om een premium lidmaatschap te nemen. Bij een onbetaald account moet eerst wederzijds de ‘vriendschap’ worden geaccepteerd alvorens u met een gebruiker in contact kunt komen. Met het premium lidmaatschap kunt u andere gebruikers wel rechtstreeks benaderen, ook voor commerciële doeleinden. Daardoor kunt u (onbekende) gebruikers sneller benaderen. Maar het is maar de vraag hoeveel zakelijk voordeel u hieruit haalt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vul ook het Beter Bereikbaar-onderzoek in.

Dit artikel is u aangeboden door Telfort. Lees ook de overige artikelen over beter bereikbaar zijn.