Ze stonden in de 25 onder de 25 lijst van 2008, met het bedrijf dat ontstond uit een studieopdracht. Doel was om in vijf maanden tijd 1000 taarten te verkopen, maar dat haalden ze al binnen een week. Het concept van Taartenwinkel – een taart laten bedrukken met jouw tekst, foto of logo en de volgende dag nog laten bezorgen – sloeg aan. In de laatste twee jaar heeft het concept zich verder bewezen. Want de 5 vaste medewerkers in 2008 zijn er 17 geworden, en er worden zo’n 140.000 taarten per jaar verkocht.
Maar Van Noort en Jansen verkopen niet alleen meer taarten; ook bloemen en wijn zijn aan het assortiment toegevoegd, met Boeketwinkel.nl en Vinowinkel.nl. Voor beide was vraag vanuit klanten die al taarten bestelden. Het is dan ook relatief simpel voor het duo om de nieuwe producten te verkopen. “We nemen de producten gewoon mee naar bestaande klanten, dat overtuigt makkelijker”, zegt Van Noort.
Fleurop
Met Boeketwinkel.nl willen de jongens tegen marktleider Fleurop ingaan. Een bos bloemen van Boeketwinkel kost 25 euro en zit ingepakt in een cadeautas met vaas. Je hoeft er alleen water aan toe te voegen. Jansen: “Het is een totaalpakket met een wow-factor.” De grote usp is dat je bloemen krijgt die er ook ècht zo uitzien als op de website. “Bij bloemen is een enorm kwaliteitsverschil. Bloemisten kopen allemaal zelf in, van verschillende kwaliteit, en niet elke bloemist heeft het hele assortiment dat Fleurop aanbiedt. Met als gevolg dat je een ander bosje kunt krijgen dan besteld was”, legt Jansen uit. Voor Boeketwinkel is dan ook gekozen om te werken voor één leverancier die bloemen importeert bij de bloemenveiling in Aalsmeer. “Hij koopt specifiek in op ons assortiment. Je krijgt bij ons echt wat je koopt, altijd van dezelfde kwaliteit. De ene keer moet onze leverancier duurder inkopen dan de andere keer, maar hij biedt ons een gemiddelde prijs.”
De reacties zijn tot nu toe positief. “Iedereen die het ziet zegt: wat een gaaf boeket, met die vaas erbij. Voor 25 euro willen veel mensen het wel proberen”, ziet Jansen. “Maar het blijft lastig om tegen Fleurop op te boksen, het is zo’n gevestigde naam.”
Duitsland
Met het Taartenwinkelconcept is het duo het verst gekomen; dat bestaat nu vijf jaar en wordt verder uitgebreid in Duitsland. “Daar hebben we een goede start gemaakt afgelopen jaar. Dat was heel moeilijk, want we zitten zelf niet in die markt. Vanaf 2008 waren we al bezig om daar een netwerk van banketbakkers op te zetten, maar we zijn niet ver gekomen”, vertelt Jansen. “Daarom beseften we eind 2008 dat we er iemand voor moesten aannemen, een native speaker. Dat werd Sylvia, onze directeur Duitsland. Eind 2009 is de Duitse taartensite online gegaan. Dat gaat hartstikke goed, beter dan het eerste jaar in Nederland. Maar Duitsland is natuurlijk ook vijf keer groter.”
De compagnons zien een grote markt open liggen in Duitsland. “We zijn de enige die dit concept aanbieden met Taeglichtorten. Het land is zo groot en de Duitsers eten zoveel taart; daar kunnen we veel halen”, zegt Van Noort. Grote bedrijven en multinationals, waar Taartenwinkel voornamelijk op mikt, bestellen in Nederland orders van een paar honderd of een paar duizend taarten. In Duitsland zijn die bedrijven nog vijf keer zo groot en kunnen er orders komen van 20.000 taarten; interessante markt dus. Het netwerk staat, dus nu bezinnen Van Noort en Jansen zich op een strategie om het concept verder bekend te maken bij de oosterburen. Zelf zullen ze er niet gaan zitten. Jansen: “Het zou wel helpen, maar we zijn hier nog zo druk dat we niet kunnen gaan; we zijn hier echt nodig.”
Mission statement
Op niet al te lange termijn zou dat makkelijker kunnen worden, want de jonge ondernemers hebben flink geïnvesteerd in ‘de achterkant van de website’, om een flinke automatiseringsslag in het bestelsysteem te maken. Van Noort: “In dat systeem komen orders automatisch binnen, worden ze automatisch verwerkt en gaan facturen er automatisch uit. En het wordt mogelijk voor bedrijven om ons bestelsysteem in hun eigen intranet te implementeren. Als dat rond is, kunnen we van bovenaf gaan toekijken.”
De jonge ondernemers gaan niet achterover leunen. ‘We zijn bezig met onze mission statement: wat gaan we de komende tijd doen, welke kant willen we op? We hebben in vijf jaar een mooie business opgebouwd, zijn professioneler geworden en hebben midden in de crisis veel geïnvesteerd in een nieuw kantoor en goed team. We zouden door kunnen gaan zoals we nu doen en lekker verdienen, maar we hebben ervoor gekozen om voor meer te gaan”, zegt Jansen. “We zijn heel ambitieus.”
Duitse droom
Van Noort en Jansen hebben al veel projecten in de pijplijn zitten voor de toekomst, maar kiezen eerst voor het stevig verankeren van hun concepten in Nederland en Duitsland. “Als dat eenmaal loopt, gaan we verder. Het Belgische en Engelse bedrijf staan klaar, daar kunnen we zo mee aan de slag”, zegt Jansen. “Maar voor nu is Duitsland onze droom. Als we de huidige groei kunnen voortzetten, is het realistisch dat we daar ook groot gaan worden. We moeten alleen een beetje geduld hebben. We willen het het liefst nu, of morgen.”
Op 18 juni a.s. wordt de 25 onder de 25 van 2010 bekendgemaakt op Sprout.nl, en in het magazine van Sprout. De winnaar zal een prijs ontvangen uit handen van Annemarie van Gaal op een feestelijke netwerkborrel voor jonge ondernemers in Utrecht. De inschrijving hiervoois inmiddels gesloten.
Bekijk hier de slideshow van de 25 onder de 25 van 2009.
Ook jong ondernemen? Lees het boek ‘Je eigen bedrijf: van student naar ondernemer’