Marketing en verkoop combineren is lastig. Want jezelf verkopen en jezelf kunnen verplaatsen in de ander, hebben veel mensen niet geleerd. Podiumauteur Frank Bruining geeft 8 tips om beter begrepen te worden.
Ik merk het wanneer iemand vanuit zijn passie iets vertelt. 'Ratel, ratel, ratel…' Erg enthousiasmerend, maar soms ook geen touw aan vast te knopen. Of heel veel éénrichtingsverkeer qua communicatie. Ik spreek veel met mijn cliënten over het ontwikkelen van empathische vermogens. Zodat ze hun passie ook goed kunnen verwoorden in de taal van de klant.
De klik
Empathie is het vermogen om je te kunnen verplaatsen in de gevoelens van een ander en zonder oordeel te kunnen communiceren. Zonder empathie ontstaat er miscommunicatie. Je hebt dat wel eens, zo'n 'klik'. Het gevoel dat je elkaar begrijpt. Misschien zeg je het wel eens. Het moet je 'gegund' worden. En dat klopt ook wel, mensen kopen eerder iets van je als ze je mogen. En als je meer empathische vermogens hebt, gaat dat makkelijker.
8 Tips om beter begrepen te worden op een natuurlijke manier:
- Wees vooral echt geïnteresseerd zijn in de ander (en het probleem).
- Weet zelf wat je wilt en waar je goed in bent (wat maakt jou uniek).
- Stel je open en kwetsbaar op.
- Ga voor de relatie en niet voor het geld.
- Probeer zo weinig mogelijk vooroordelen te hebben over jezelf en anderen (hoe neutraler je kunt waarnemen, hoe meer je 'echt' hoort en ziet).
- Ga er altijd vanuit dat de ander niet precies weet wat je bedoelt (je let dan automatisch beter op).
- Stel vragen en luister. Ratel zelf niet door over jezelf of je product.
- Let op veranderingen in lichaamshouding, intonatie en tempo van spreken. Laat merken dat het je opvalt en vraag er iets over.
Zelfvertrouwen
Als je dat zo leest, lijkt het misschien eenvoudig. Dat zou kunnen. dat betekent dat dat jij misschien heel veel zelfvertrouwen hebt. Wat ik tegenkom is dat veel mensen er moeite mee hebben. En ik kan mij dat heel goed voorstellen. Want bovenstaande tips zijn vaardigheden die je bijvoorbeeld vindt bij een goede coach. En dan ben je er op getraind.
We luisteren niet
Over het algemeen luisteren mensen slecht, zijn we veel meer met onszelf bezig en denken vaak te weten wat een ander denkt en gaan daarop al anticiperen. En dat is voor de meeste managers niet anders. Mijn advies: word een coach. Ga de volgende keer in de rol van coach het gesprek in. En coach je klant naar jouw product of dienst.
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Frank Bruining, directeur bij Commitments.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'