Makers van het radioprogramma stuitten in een uitgave van de kleine Amerikaanse krant The Atlanta Journal-Constitution uit 1972 op een foto van een notitieblokje van Coca-Cola-uitvinder John S. Pemberton (1831-1888).
Op de foto, die dateert van eind jaren 1800, is een recept van cola te lezen. Of het daadwerkelijk om de originele formule gaat, is niet zeker. Het zou in 1886 zijn geschreven, maar de authenticiteit van het handschrift kan niet met zekerheid worden bevestigd.
Coca-Cola-kenner Mark Pendergrast, historicus en auteur van het boek For God, Country and Coca-Cola bevestigt desondanks tegenover This American Life dat het om het originele recept moet gaan.
Het geheime aroma ‘7X’
Het geheim van Coca-Cola zit hem in het aroma ‘7X’, het deel dat voor de specifieke smaak zorgt. Volgens het notitieblokje van Pemberton bestaat ‘7X’ uit de volgende bestanddelen:
- 224 ml alcohol
- 1,5 ml limoenolie
- 1 ml sinaasappelolie
- 0,5 ml muskaatnootolie
- 0,5 ml kaneelolie
- 0,5 ml oranjebloesemolie
- 0,25 ml korianderolie
Een deel van de basisingrediënten van het populairste drankje ter wereld is al langere tijd bekend. Zo bestaat de siroop naast water uit onder meer suiker, cafeïne, limoensap en vanille. Volgens het recept op het notitieboekje zijn de verhoudingen als volgt:
- 9,5 liter water
- 1 liter limoensap
- 30 pond suiker
- 4 ons gemalen coca-bladeren
- 84 ml citroenzuur
- 28 ml vanille
- 42 ml karamel, of meer om te kleuren
Om tot de juiste smaak en verhoudingen te komen moet 2 ons van aroma ‘7X’ bij 9 liter siroop worden gemengd.
Weinig wijzigingen in recept Coca-Cola
Cola werd in 1886 ontwikkeld door de Amerikaanse apotheker John Pemberton als alcoholvrij alternatief voor het destijds zeer populaire drankje Vin Mariani, dat onder meer wijn en coca-extracten bevatte. Pemberton verving de wijn voor suikersiroop. In de afgelopen decennia zou het originele recept slechts heel licht zijn aangepast.
Belangrijkste verschil is dat de cocaïne die oorspronkelijk in het drankje zat, verdwenen is uit de receptuur. Een aangepaste versie die Coca-Cola in de jaren 80 op de markt bracht onder de noemer ‘new coke’ redde het niet en werd onder druk van consumenten afgevoerd. De flop staat in de Amerikaanse geschiedenisboekjes beschreven als ‘biggest marketing failure ever’.