Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze marketinglessen kun je leren van audio-app Clubhouse

Clubhouse explodeert: iedereen móet erbij zijn en wil toegang tot de sociale audio-app. Welke marketinglessen kun je leren van de virale hype?

Voor wie de afgelopen weken onder een steen heeft gezeten: Clubhouse is hét nieuwe sociale netwerk waarop gebruikers via audio interactie hebben. Je kunt audiogesprekken met elkaar hebben, conversaties van anderen beluisteren in een room of er actief aan deelnemen onder leiding van een moderator, waardoor Clubhouse veel goede dingen van Twitter, Zoom en live podcasting combineert.

De app werd al in april 2020 gelanceerd door oprichters Paul Davison en Rohan Seth. Ze lieten aanvankelijk vooral andere ondernemers en investeerders toe, waardoor het in de loop van dat jaar de darling werd van Silicon Valley. Maar vooral dit jaar is de app echt geëxplodeerd. Alles en iedereen wil erbij zijn (disclaimer: ook MT/Sprout heeft al zijn eerste sessies achter de rug), inclusief de grootste influencers ter wereld.

Van 0 naar 1 miljard

En dat vertaalt zich in klinkende munt: in januari haalde Clubhouse nog 100 miljoen dollar op tegen een waardering die het tot een unicorn maakt. De geldronde werd overigens geleid door Andreessen Horowitz, de investeerder van het eerste uur die zelf bloedfanatiek is op het nieuwe medium. Dat dankzij (of ondanks?) een stringent deurbeleid circa 6 miljoen geregistreerde gebruikers heeft – alweer 10 keer zoveel als afgelopen december.

Welke marketinglessen vallen te leren van deze duizelingwekkend rit van 0 naar 1 miljard in nog geen jaar tijd?

Audio is terug

Dat gevoel hadden we natuurlijk al dankzij de (nieuwe) hausse die podcasts de afgelopen jaren hebben doorgemaakt: audio is dankzij de radio nooit weggeweest, podcast maakte het on demand, maar Clubhouse bewijst nu echt de kracht van geluid als middel om oortjes, hersenen en harten te bereiken. Tussen al het ge-Zoom en ander gedoe met een camera, blijken mensen het heerlijk te vinden om mee te luisteren of een conversatie aan te gaan.

Conversaties zijn krachtig

Nog meer dan podcasts, die al behoorlijk gefocust worden beluisterd door mensen die echt een band kunnen voelen met de makers, leveren de gesprekken op Clubhouse dat gevoel op van erbij zijn en erbij hóren. Dat gaat verder dan de bekende intimacy van podcasts, doordat ‘luisteraars’ ook op elkaar kunnen reageren. Bovendien is het opnemen van gesprekken ten strengste verboden (je kunt je account verliezen als je wordt betrapt) – er geldt dus duidelijk een omerta. Deze ‘clubhuis’-regels voor een gemeenschapsgevoel waar je je merk graag aan verbindt.

Maak het ze makkelijk

Nog zo’n no-brainer, die Clubhouse tot hoogstaande kunst heeft verheven: je meldt je aan voor een account, geeft wat interesses op en linkt met wat bekenden, en het luistervinken kan beginnen. Vlooi even langs wat rooms met interessante conversaties, haak aan of niet. Alles intuïtief en met interessante content. En: overal en altijd toegankelijk, dankzij de smartphone die je zijde nooit verlaat.

Creëer schaarste

Nog zo’n truc uit het Woudlopershandboek voor marketeers: maak je product toegankelijk, maar geen allemansvriend. Clubhouse is relatief exclusief want ‘invite only’ en in bèta, wat voorlopig betekent dat je even iemand aan de jas moet trekken om er onmiddellijk toegang toe te krijgen. Bovendien maakt de app-uitgever niet echt haast met een versie voor Android. Die komt ‘later dit jaar’, zodat de have nots zonder Apple-apparatuur voorlopig buiten de boot vallen en op een wachtlijst komen te staan. Picnic-trauma!

FOMO is je vriend

En Androidbezitters zijn niet de enigen die lijden aan FOMO, fear of missing out. Doordat de gesprekken op Clubhouse live zijn, zullen gelukkige iPhonegebruikers ook continu de vrees hebben dat ze een waardevolle conversatie missen in een van de vele rooms waarin beroemdheden of hotshots uit het bedrijfsleven hun geheimen openbaren. Niks terugluisteren, denk om de omerta! Het gevolg blijkt tot nu toe te zijn, dat mensen urenlang op de app blijven om maar niets te missen.

Speel met ijdelheid

Hoe simpel Clubhouse ook mag ogen, er is heel goed over nagedacht. Een niet onbelangrijk detail is de inrichting van elke room: in het scherm is de bovenste rij voor de smoeltjes van de moderators. Daaronder staan de mensen uit hun netwerk, die na hand opsteken ook kunnen deelnemen aan het gesprek. Maar de derde ‘rang’ luisteraars blijft toehoorder. Zo staan niet alleen de organisatoren van elke room in de spotlight, maar straalt hun roem ook een beetje af op hun intimi. Want wie wil niet laten zien dat hij one handshake away leeft van een bekende ondernemer?

Biedt waarde

Zo heel vrijblijvend is het Clubhousegebabbel niet. Een deel van de aantrekkingskracht komt van de grote namen die ineens heel direct benaderbaar worden dankzij de app, en dat biedt waardevolle momenten op. Oké, Katie Couric die kletst met Perez Hilton zal geen muziek zijn voor ieders oren, maar Mark Zuckerberg over VR en AR, Elon Musk over aliens en leven op Mars,  goeroes Malcolm Gladwell en Adam Grant die een boom opzetten: op Clubhouse is volop inzicht en inspiratie te halen. Maar het draait lang niet alleen om de grote namen: een room waarin experts over een specifiek onderwerp dat je echt raakt hun kennis delen, is ook goud waard.

En dat is meteen het haakje naar jouw bedrijf: welke waarde heb jij te bieden op Clubhouse?

Foto: Dmitry Mashkin via Unsplash

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.