Toegegeven, Coolblue heeft Sprouts verkiezing van beste Facebookpagina van Nederland met glans gewonnen. Bijna 42 procent van de ruim vijfduizend stemmen ging naar pagina van de oranje-blauwe webwinkel, doordat Pieter Zwart en zijn mensen een deel van hun 141.000 fans wisten te mobiliseren. Maar die tweede plek van Mascolori, verkoper van kakelbonte herenschoenen, is misschien een nog grotere prestatie: net 6500 fans hebben Raymond Landegent en Jochem Grund op Facebook, en toch verzamelden ze 1500 stemmen voor hun Mascolori-pagina. ‘Het voelt inderdaad als een gedeelde eerste plaats,’ lacht Landegent.
Reacties uitlokken
Het is een ereplaats tussen giganten als Coolblue, Heineken en Albert Heijn, en het beste bewijs dat Mascolori echt fanatieke aanhangers kent. ‘Het belangrijkste is natuurlijk ons product. Dat is heel expressief en dat lokt automatisch reacties uit, dat hebben we gewoon mee. Die reacties zijn meestal positief, en dan willen mensen de schoenen die we laten zien wel delen. Als we wat advertentiegeld aan Facebookposts spenderen om het bereik buiten de bekende vriendengroep te vergroten, zie je wisselende reacties langskomen: sommige mensen willen niet dood gevonden worden in onze schoenen! Het is hoe dan ook iets dat je niet snel vergeet als het een keer langskomt.” Het resultaat: binnen een jaar verzamelde Mascolori ruim 6500 fans op Facebook.
Kleurige schoenen
Even het verhaal van Mascolori: op de kop af twee jaar geleden begonnen twee compagnons een webwinkel in kleurige schoenen, die ze betrekken van een Spaanse fabrikant. Aanvankelijk als extravaganteschoenen.nl, maar vorig jaar besloten ze een naam te kiezen die ook internationaal kan scoren – Mascolori heeft het exclusieve recht om de Spaanse bonte schoenen te mogen verkopen in de Benelux en Duitsland. Een winkel, in Rotterdam, kwam er ook. Op vrijdag en zaterdag is die open, en dan komt uit het hele land een vrolijk gekleurd gezelschap klanten aanwaaien.
100 likes
Nadat ze waren gekapt met extravaganteschoenen als naam voor hun shop waren Landegent en Grund gedwongen met hun nieuwe naam Mascolori opnieuw een pagina op te zetten. Maar net als de oude pagina, liep Mascolori in no time vol met likes. ‘Dat begon met honderd likes, op dat moment hadden we niet eens door dat Facebook erg relevant zou worden. We wisten ook niet zo goed wat de mogelijkheden waren, wat je ermee kunt communiceren. Maar na een paar maanden zijn we er toch mee aan de slag gegaan en ook begonnen met adverteren.
Klant van de dag
Vrijwel dagelijks posten Landegent en zijn compagnon – die inmiddels drie medewerkers in dienst hebben. Ze showen nieuwe modellen, dagen fans uit een naam te verzinnen voor nieuwe modellen of suggesties te doen voor kleuren of prints. Klanten mogen hun eigen schoenen showen middels een foto – wie eruit wordt gepikt, krijgt kroting op de volgende bestelling. Vaste prik zijn in het weekeinde de foto’s van een extravagante klant van de dag. ‘Er komen genoeg types binnen in gekleurde broeken en jasjes. we verkopen vrolijke schoenen, die trekken vrolijke mensen aan.’ Dat posten voelt niet als verplicht corvee. ‘Het gaat heel natuurlijk, we vinden het allebei leuk om te doen en het is ook een wedstrijdje: wie scoort de meeste views en likes met zijn bericht?’
Voorbeelden
Waar kijkt Mascolori de kunst af? ‘Ik ben sinds 2008 op Facebook, dat toen in Nederland nog nauwelijks gebruikers had. door zelf actief te zijn, ontwikkel je vanzelf gevoel voor wat werkt. En sinds we met ons bedrijf actief zijn, ga je andere ondernemers ook liken om te kijken wat zij doen. We hebben deze week natuurlijk de andere kandidaten voor de Facebook award bekeken, en vooral Rituals zet ons aan het denken. die zijn zo consistent in het uitdragen van de blijheid waar het merk voor staat. Daar willen we ook naartoe: wij staan voor kleurrijk, dat moet duidelijker de kapstok worden.’
Facebook werkt goed
‘Facebook heeft voor ons heel goed gewerkt. Iedereen kan beginnen met een webshop en een merk, maar daarna wil je het toch onder de aandacht van zo veel mogelijk mensen brengen. Dat lukt ons met Facebook voor een bescheiden marketingbudget.’ Aan printreclame doet de schoenverkoper niet: ‘ik geef liever duizend euro uit aan Facebook, dan zitten mensen achter een computer en heb je ze gelijk waar je ze wil hebben’. In plaats daarvan zet het in op bekende Nederlanders als merkambassadeurs. De band Triggerfinger is wel de bekendste: de Vlaamse heren kregen op Pinkpop behoorlijk wat aandacht, ook vanwege hun schoeisel.