Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bereik meer met Twitter

Veel bedrijven zijn zich nog te weinig bewust van de winst die met Twitter te behalen valt. Met deze tips komt daar verandering in.

E-commercedeskundige Dick Raman stelde eerder op NuZakelijk dat Twitter onvermijdelijk is voor bedrijven. Vooral de sales- en marketingafdelingen hebben baat bij het inzetten van Twitter. Met dit medium kunt u de conversatie met klanten aangaan. Daarnaast geeft Twitter volgens Raman inzicht in wat de markt vindt van bepaalde producten en kan het omzetverhogend werken. Volgens de deskundige zijn bedrijven zich nog veel te weinig bewust van de winst die ze met Twitter kunnen behalen.

De meeste van die bedrijven gebruiken Twitter om bedrijfsnieuws, vacatures en productnieuwtjes te tweeten. Maar er is meer mee mogelijk. hoogste tijd om met behulp van een aantal tips optimaal gebruik te gaan maken van dit medium waar u in 140 karakters uw boodschap kwijt kunt.

Beginnen

U heeft allereerst een Twitteraccount nodig. Op twitter.com kunt u zich inschrijven. Klik op ‘join’ en vul een username en password in. Na acceptatie krijgt u een eigen pagina waarop al uw berichten in chronologische volgorde staan (van nieuw naar oud). Die pagina wordt samengesteld op basis van de Twitterpagina’s waarvan u aangeeft dat u ze wilt volgen. U kunt hier ook al uw eigen berichten (in maximaal 140 tekens) plaatsen.

Potentiële klanten

Zie uw volgers als (potentiële) klanten. UPC-woordvoerder Ronald Sutmuller legt uit: "We zien dat onze klanten volop aan het Twitteren zijn. En daar waar onze klanten zijn, willen wij ook zijn." De kabelaar heeft de dienst ondergebracht bij de afdeling webcare, die volgers helpt met vragen. Wie de Twittersite van het UPC webcareteam bezoekt, ziet bijvoorbeeld het volgende staan: ‘@vincente we gaan ernaar kijken, we nemen asap contact met je op'. Devies is: blijf actief en reageer consequent op vragen en opmerkingen van andere Twitteraars.

Persoonlijk karakter

Zorg dat mensen binding met uw product of merk krijgen. Twitter is het ideale middel om uw organisatie een persoonlijk karakter te geven. Vertel over nieuwe producten waar het bedrijf mee bezig is, maar ook over bijvoorbeeld gemaakte fouten. Vraag om feedback en reageer hier adequaat op. Zorg wel dat u ten alle tijden geloofwaardig blijft. U zult zien dat hierdoor de betrokkenheid van uw volgers groeit. En dat is weer goed voor een positieve mond tot mond reclame.

Crowdsourcing

Bent u bezig met het ontwikkelen van een nieuw product? Of vraagt u zich af hoe uw organisatie nog efficiënter of klantvriendelijker te werk kan gaan? Vraag uw volgers om hulp of advies. Evenals bij het punt over het tonen van het persoonlijk karakter van het bedrijf, creëert u hiermee een hoge betrokkenheid. En wie weet zit het briljante idee hier wel tussen.

Marketinginstrument

Laat zien dat u uw volgers waardeert door bijvoorbeeld af en toe een speciale actie of aanbieding te doen, enkel voor uw volgers. Naast dat u uw productverkoop hiermee stimuleert, is het voordeel dat de kans groot is dat u direct eerlijke feedback kunt verwachten. U vangt hiermee dus twee vliegen in een klap. Denk echter niet dat het zin heeft om iedere week al uw aanbiedingen op te sommen, dat maakt het minder bijzonder en zal de verkeerde volgers trekken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volg ook MT op Twitter via twitter.com/mtnieuws

Dit artikel is u aangeboden door Telfort. Lees ook de overige artikelen over beter bereikbaar zijn.