Er zijn het afgelopen jaar heel wat Nederlandse techbedrijven overgenomen door buitenlandse investeerders. Toch is het opmerkelijk dat ook Albumprinter nu is overgenomen. Want het gaat hier niet om een startup, maar een succesvol bedrijf dat zelf de weg van buitenlandse expansie aan het opzoeken was. Waarom dan toch de tent verkopen? Ceo Kees Arends (51): “Het had niks te maken met dat we niet op eigen kracht door konden gaan, maar onze ambities zijn groter dan de huidige aandeelhouderstructuur toelaat.”
Albumprinter komt uit de koker van serieondernemer Hans Veldhuizen. Die ontwikkelde in 2001 software om makkelijk fotoboeken online te verwerken. In 2003 lanceerde hij het bedrijf en het werd in Nederland een groot succes door in eerste instantie het product als whitelabel aan te bieden. Het bedrijf won in 2008 de Fast50 Award, door Deloitte uitgereikt aan het snelstgroeiende techbedrijf in de Benelux.
Albumprinter was het eerste bedrijf in Europa dat ook met een online oplossing kwam voor consumenten om zelf hun fotoalbums te laten afdrukken. Inmiddels is het online afdrukken via de Hema of de Kruidvat helemaal ingeburgerd en zijn er andere concurrenten opgestaan. Albumprinter (150 medewerkers, omzet van 37 miljoen euro), is markleider in Nederland, maar moet internationale expansie opzoeken om op de lange termijn te kunnen blijven groeien.
Wisseling wacht
Het buitenlandse avontuur verliep niet zonder horten en stoten. Veldhuizen trad in 2004 terug uit het management, maar bleef grootaandeelhouder via Indictis Ventures. Medeoprichter Joris Keijzer nam het stokje over en ontwikkelde grootse expansieplannen. In 2005 dacht hij in één klap het trucje te kunnen gaan herhalen in de Verenigde Staten. Het bedrijf, dat de markt bedient vanaf een eigen productielocatie in Ypenburg, liep echter op tegen logistieke en organisatorische problemen.
Endeit
Totdat venture capitalinvesteerder Van den Ende & Deitmers in 2007 instapte, was het bedrijf voor een deel met eigen geld en een deel via informals gefinancierd. Met hun komst kwam er meer lijn in de buitenlandse expansie. Er werd een internationaal consumentenmerk opgericht, Albelli, en de expansieplannen verlegden zich naar de directe buurlanden in Europa. Keijzer wilde dat helemaal op eigen kracht doen, dus zonder partnership met fotodiensten en een bestaande drukkerij. Dat leverde niet het gewenste succes, en in 2009 verliet hij via de achterdeur het bedrijf.
De investeerders haalden daarom zwaarder management in huis. Kees Arends (51), oprichter van het particuliere openbaarvervoerbedrijf Vancom, dat hij verkocht aan Arriva, werd de nieuwe ceo. Hij zette een koers in die sindsdien meer is gericht op overnames en buitenlandse partnerships. Eerder dit jaar kocht de fotoboekenmaker in Engeland Bonusprint en het Schotse Edinburgh Fotobook.co.uk. In Groot-Brittannië is Albelli daardoor inmiddels de tweede partij. In Duitsland heeft het via een joint venture met BILD (van het dagblad) sinds dit jaar voet aan de grond gekregen. Imiddels is Albelli verder actief in België, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen en Zweden.
Consolidatieslag
Hoewel Albumprinter dus succes heeft, staat het ook voor een grote uitdaging. Volgens onderzoek van Futuresource is de markt voor digitale fotoboeken inmiddels gegroeid naar meer dan 500 miljoen euro. De markt is echter sterk gefragmenteerd. Er is dus via overnames nog veel groei te realiseren.
Marktleider CeWeColor, een Duits bedrijf dat onder meer partnerships heeft met PostNL, Bol.com en ook Mediamarkt als klant heeft, kan in dat opzicht het leven zuur maken van Arends. Het is een tradtionele drukker die op tijd de overstap heeft gemaakt van analoge diensten naar digitale producten (totale omzet 2010: 446,8 miljoen euro). Het beschikt over een groot netwerk en een flinke oorlogskas.
Als Albumprinter dus de consolidatieslag wil winnen, moet het nu stappen maken. Volgens Arends is de fotoboekenmarkt lastig om te penetreren, omdat je niet alleen kan vertrouwen op online marketing van je product, maar je tevens veel moet investeren in traditioneel account management. “Er is veel fysieke business. Dat vergt veel tijd en investering.”
Arends zegt met de overname door Vistaprint, dat 60 miljoen euro aan cash op tafel legt (in 2012 mogelijk nog eens 5 miljoen euro in het kader van een earn out-regeling), versneld te kunnen gaan groeien. Via de overname wordt het makkelijker om financiering aan te trekken voor grotere overnames in Europa, zegt Arends.
Amerika
Het moet Albumprinter ook direct toegang bieden tot een nieuw klantenbestand. Vistaprint is een wereldwijde online marktingspeler en drukker op het gebied van gepersonaliseerde producten voor met name bedrijven. Volgens Arends kan Albelli van de database aan klanten gebruik gaan maken en moet de omzet worden verhoogd via cross selling. “Ook hebben ze drie grote productielocaties wereldwijd, onder meer in Canada. We hopen van hun know how op het gebied van schaalvergroting te kunnen profiteren.” En zo komt ook de Amerikaanse markt weer in het vizier. “We willen alleen eerst verder uitbouwen in Europa, maar dan wordt de VS zeker weer een mogelijkheid.”
Ook afkomstig uit deze rubriek:
-
De overname: Funda van de veilinghuizen
-
De overname: Easytobook
-
De overname… van een spelfabrikant
-
‘Yunoo mag geld blijven kosten’
- ‘Hier durven we ons wel aan te verkopen’