Bij een goede inzet van Google Adwords en Analytics kunt u exact uitrekenen wat elke euro van uw campagne u oplevert. Maar hoe doet u dat?
Er zijn weinig marketinginstrumenten die dat ook doen, zegt GJ Bramer. Hij legt uit wat u er allemaal mee kunt.
Wat is Google Adwords?
In het rechterdeel van uw scherm bij veel zoekresultaten ziet u "gesponsorde links". Dat zijn Adwords advertenties. Als u op zo'n link klikt, betaalt de adverteerder een bedrag en komt u op zijn/haar website terecht.
Op basis van:
– het aanbod van advertenties
– de bedragen die worden geboden voor het klikken op het zoekwoord
– een aantal andere factoren
komt een positie tot stand.
Grofweg: als u veel betaalt voor uw klikken en uw advertentie is goed, is uw positie beter. Maar daarover later meer.
Zo'n 70 procent van de zoekers houdt het bij het linkerdeel van de zoekresultaten, dus 100 vertoningen leveren niet meer dan 30 "hits". Als er keuze is, zal dit cijfer nog minder worden. Daarnaast moet de advertentie aantrekkelijk genoeg zijn: "Gratis" lokt meer dan "Duur" …….
Adwords doe je niet even
Er is veel om te weten en ook veel om fout te doen. Als u zelf met Adwords aan de slag gaat, kunt u op de sites van Google informatie verzamelen. Verder is het zinvol te zoeken naar een paar goede boeken over internet- en zoekmachinemarketing.
De zoekwoorden of Keywords
Als u start met Google Adwords moet u vaststellen met welke (zoek)woorden u gaat adverteren. Leuk om uw bedrijfsnaam te zien staan, maar uitgezonderd bekenden zal dat weinig mensen wat zeggen.
– Identificeer de woorden die uw product of dienst goed weergeven en maak daar een lijst van.
– Kijk of die woorden worden gebruikt om mee te zoeken op Google. Het heeft geen zin woorden in uw campagne te gebruiken waar niet op wordt gezocht!
De kracht zit in de combinatie
Stel u verkoopt fietsen in Amsterdam. U kunt dan adverteren met 'fietsen' wat veel geld kost en weinig oplevert. Er adverteren meer bedrijven met een algemeen zoekwoord, dus de vraag naar een goede positie is groot. Gevolg: het bedrag dat u uitgeeft aan de klikken op uw advertentie is ook groot.
Het is beter om te adverteren met 'fietsen' in combinatie met 'Amsterdam'. Dit is goedkoper dan alleen 'fietsen' en mensen uit Maastricht zoeken niet op die term. Dat zijn ook niet de klanten die u op uw site wilt hebben.
Voorbeeld: u wilt racefietsen verkopen. U kunt dan bedenken dat 'racefietsen Amsterdam' een doelgroep aanspreekt die u ook graag op uw site wilt hebben!
Nu zijn de kosten voor de kliks minder en u krijgt "betere" klanten op uw site!
Gebruik de instellingen van Adwords
Als u een Adwords account hebt geactiveerd, ziet u veel instellingen.
We lichten er een paar uit:
– Per advertentie kunt u geografische eigenschappen opgeven. U kunt aangeven in welke regio uw advertentie zichtbaar moet zijn en zelfs in welke plaats. Dat systeem is niet waterdicht maar hiermee kunt u regelen dat de kans dat u, als fietsen handelaar in Amsterdam, weinig mensen uit Limburg op uw site krijgt en vice versa.
– Uw budget is beperkt. Als u instelt dat u per tijdseenheid maar een bepaald bedrag wilt uitgeven, dan zal uw advertentie verdwijnen als de limiet is bereikt. Indien een nieuw periode aanbreekt komt uw advertentie weer in beeld. Zo heeft u maximale controle over uw budget!
Meten = weten
Met een gratis meetinstrument als Google Analytics kunt u prima bijhouden wat er uw site gebeurt en ook wat het resultaat is van de bezoeker die via Adwords op uw site komt: vraagt hij informatie op? koopt hij wat? bezoekt hij meerdere pagina's? downloadt hij informatie? Bij een goede inzet van Google Adwords en Analytics kunt u exact uitrekenen wat elke euro van uw campagne u oplevert. Er zijn weinig marketing instrumenten die dat ook doen!
Pas uw site aan
Leuk als er veel mensen op uw site komen. Maar als die nu na een keer kijken meteen weglopen? U bent niet de eerste waar dat gebeurt.
Voor een bezoeker moet:
– het leuk zijn op de site
– de informatie relevant zijn
– een actie of reactie geen moeite kosten.
Hoe vaak moet u klikken voordat u een telefoonnummer kunt vinden?
Als iemand via Adwords op uw site komt, moet daar wel meteen de gezochte informatie staan. Het is onzin mensen naar uw homepage te laten komen, waar ze verder moeten klikken naar een andere pagina. Maak zogenoemde landingspages waar mensen op terecht komen na het klikken op een advertentie.
Uw zoekwoorden, de tekst van uw advertentie en de pagina waarnaar wordt verwezen moeten in één lijn liggen wat betreft inhoud en zoekwoorden (ofwel relevant zijn). Dat is positief voor het bedrag dat u betaalt en uw positie in de lijst van adverteerders.
Wie is GJ Bramer?
GJ Bramer is eigenaar van WSI Alkmaar. WSI is een netwerkorganisatie met wereldwijd 1600 consultants, die waar gewenst samenwerken en kennis delen.