Door een online chat toe te voegen wordt de conversie op je site groter. De mensen die de stap maken naar het kopen van je product nemen met 20 procent toe. Dat blijkt uit onderzoek van advies- en onderzoeksbureau Forrester. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de toegevoegde praatmogelijkheid meer geld betekent. Uit één klant krijg je voor gemiddeld 55 procent meer euro’s.
Deze 4 chattools zijn makkelijk te implementeren op je site.
1. Klets
Met klanten als Google, de Rabobank en de TU Delft heeft chattool en voormalige Startup van de Week Klets een mooi portfolio. Wanneer je minder dan 10 chats per week hebt en maar één medewerker op de dienst nodig hebt, dan is Klets gratis. Daarna beginnen de prijzen van af 49 dollar per maand. Daarvoor krijg je een tool die jij – dus niet je programmeur – binnen één minuut op kunt tuigen, aldus de site. Hoe de vormgeving eruit ziet mag je helemaal zelf bepalen en wanneer je zelf niet online bent dan krijg je de ingestuurde berichtjes per mail aangeleverd.
De startup is vorig jaar afgestudeerd bij Rockstart. Nieuwe functies komen er dan ook nog aan. Zo zijn de mobiele applicaties en analytics functies nog in ontwikkeling.
Lees ook: Klets wil de Whatsapp voor bedrijven worden
2. Tawk
Prijs: altijd gratis
De praatapplicatie van Tawk is – en blijft – altijd gratis. Deze Australische startup verdient geld door naast de praattool tevens een service aan te bieden waarbij ook het personeel voor je chatfunctie is geregeld. Daar komt de garantie bij dat het bedrijf geen winst maakt door je klantgegevens te verkopen. Digitale veiligheid garandeert Tawk verder door een versleutelde verbinding met je gebruikers.
Net als Klets stelt dit programma dat je binnen 60 secondes klaar bent met de installatie. Uitgespeeld ben je dan ongetwijfeld nog niet, de praatvenstertjes zijn naar eigen smaak in te richten. Hoe je team omgaat met de gebruikers kun je terugkijken in de chatgeschiedenis. Een analytics-weergave geeft het rendement van je contacten.
3. Intercom
Prijs: vanaf 49 dollar per maand
Met zoekmachine Yahoo en social media-tool Buffer in de klantenkring heeft ook Intercom een aantal pareltjes aan klanten. Meer dan een chattool pur sang geeft Intercom je één locatie voor alle digitale klantcontacten. Vergeet je e-mail en Twitter inloggegevens, alles is in één scherm geïntegreerd.
Ook volgt deze Silicon Vally startup het gedrag van je websitebezoekers. Niet alleen wie-is-waar. Maar ook: wie is er regelmatig online en wie al lang – 30+ dagen – niet meer. De diensten zijn in vier verschillende producten uiteen getrokken. De eerste service is 49 dollar per maand. Voor iedere volgende dienst komt daar maandelijks 4 dollar bij.
4. Olark
Prijs: vanaf 15 dollar per maand
Het bijna 10 jaar oude Olark geeft behalve een chattool ook een ondersteuning voor je salesafdeling. Klantgegevens als aankoopgeschiedenis en sitebezoek ondersteunen de klantcontacten. Qua bezoek op de site wordt het praten makkelijk gemaakt door de mogelijkheid shortcuts in te stellen voor veelgebruikte reacteis. Daarbij is het mogelijk om de chatschermen alleen op specifieke pagina’s te openen en kun je feedback van je gebruikers vragen aan de hand van een sterren-systeem. Onafhankelijk van je abonnement krijg je alle functies. Maar het aantal medewerkers dat in het systeem kan start vanaf 1 gebruiker bij 15 dollar per maand. De enige functie die uitsluitend bij abonnementen voor meer dan 8 medewerkers komt is groups. Daarbij kun je vragen bij een specifieke pagina naar bijbehorende medewerkers sturen.