Het idee:
“De Looqi is een gps-tracker, uitgevoerd als polsband of sleutelhanger, die in combinatie met een iPhone of Android app elk moment kan laten zien waar een van je dierbaren is, waar ook ter wereld.”
Onderscheidende waarde:
“De app informeert je elke twintig seconden over de locatie van de drager. Zo vaak een update is echt uniek. Ook is de Looqi kleiner dan alle andere gps-trackers en is het nauwkeurig tot op één meter. Daarnaast kun je er relatief lang mee doen: de batterij houdt het een week lang vol en de Looqi is shockproof en waterdicht. Voor die voordelen bieden we een goede prijs: de tracker kost tachtig euro en voor het gebruik betaal je drie euro per maand. Bij één van onze grote concurrenten, de Spark Nano 3.0, betaal je bijvoorbeeld 30 euro per maand.”
Verdienmodel:
“Als we inzoomen op de winstmarge, dan realiseren we met een prijs van 80 euro per tracker een mooie, verantwoorde marge. Met het data-abonnement van 3 euro per maand, aangesloten via het Vodafone-netwerk, creëren we maar een minimale marge. Voor specifieke toepassingen zoals bijvoorbeeld pretparken en zorginstellingen, kunnen we ook abonnementen aanbieden. Eer we echt winstgevend worden, moeten we een investering van 120.000 euro terugverdienen.”
Resultaten en ambitie:
“We staan aan de vooravond van de productie van de eerste Looqi’s. We richten ons in eerste instantie op ouders met kinderen tussen de vier en twaalf jaar, maar ook ouderen en huisdieren zijn potentiële gebruikers. Daarvoor volgt een update, met meer signaleringsfuncties en koppelingen met smartwatches en -phones. De verkoop kanaliseren we via onze site, via een aantal winkels en via partners zoals zorgverzekeraars. Over een jaar willen we in Nederland zo’n tienduizend trackers verkocht hebben, daarna richten we ons ook op markten als België, Duitsland en Scandinavië.”
Dit vinden investeerders van Looqi:
Jörgen Simon, business angel:
“Ik geloof erg in de markt waar Looqi zich in begeeft. De techniek achter batterijen en gps ontwikkelt zich snel en dat biedt mogelijkheden voor kleinere, slimmere en meer veelzijdige apparaten. Ook over het product en de service van deze startup ben ik positief: het gaat niet zomaar kapot, de bandjes zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar, het heeft een alarmknop en het hanteert een zeer betaalbare prijs. En ja, ik heb er zelfs eentje aangeschaft.
Wat ik me wel afvraag, is of het product niet een tikkeltje saai is. Vindt mijn kind het wel cool? Dat moet het willen dragen. Ik heb eerder het gevoel dat Looqi geschikt is voor huisdieren en ouderen. Deze doelgroepen worden geïdentificeerd, maar ze vormen niet de focus. En daarmee mis je mogelijk kansen om je productenlijn te differentiëren. Heeft Looqi voldoende nagedacht over de vormen en de vernieuwingen waarmee het zichzelf in de markt kan zetten?”
Dirk Jan Koekkoek, partner bij incubator eFuture
“Terwijl Looqi momenteel slechts als pre-order beschikbaar is, belooft de gps-tracker al voor veel ouders een uitkomst te zijn. Het design heeft aandacht gekregen, het gebruikt lijkt eenvoudig en de levensduur van de batterij is opmerkelijk lang. Het is een prestatie dat de oprichters dit zonder een technische achtergrond hebben gerealiseerd. Voor hoger gesegmenteerde auto’s is een gps-volgsysteem tegenwoordig standaard. De prijs van Looqi is hiermee vergeleken relatief laag. Welke ouder wil zijn kostbaarste bezit niet veiligstellen voor ruim tachtig euro? Met (demente) ouderen en zelfs huisdieren is de potentiële vraag naar de Looqi gps-tracker nog groter.
Uiteraard zijn er wel risico’s. De innovatie in deze markt vordert enorm snel. Het is zaak de markt nu te veroveren, voordat het product zijn unieke karakter verliest. Het feit dat Looqi in Nederland wordt geproduceerd, is mooi. Echter, het kan kostentechnisch een nadeel vormen vergeleken met productie in bijvoorbeeld China. Naast een goede salesstrategie zal het opschalen van de productie een belangrijke factor zijn die het succes van Looqi bepaalt.”