Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Logistiek b2b-platform Tradecloud haalt eerste investering op

De Nederlandse maakindustrie maakt een comeback, nu blijkt dat we het niet alleen kunnen redden met een dienstensector. B2b-startup Tradecloud, een platform waar bedrijven informatie delen met hun klanten en toeleveranciers, lift mee op dat succes en heeft nu zijn eerste investeerder gevonden in Peak Capital, dat een minderheidsbelang neemt in de logistieke clouddienst.

Er zijn nog heel wat bedrijven die elkaar orders fax’en, merkt Tradecloud-oprichter Tonnis de Boer op. Zijn punt is vooral dat het proces van orders, bijvoorbeeld tussen een machinefabrikant en zijn toeleveranciers, ongestructureerd is, net zo goed door ’stapels’ email.

’Bedrijven lopen tegen de grenzen aan van hun vermogen om orders te handelen en overzicht te houden’, zegt De Boer, die Tradecloud begin vorig jaar samen met mede-oprichters Marcel Matthijs, Jan Mark Maas lanceerde onder de vleugels van incubator Yes!Delft. De visie achter hun startup draait om het begrip ’agile delivery’, waarbij online samenwerking zorgt voor efficiënt en flexibel produceren. 

Duitsland

Nu de eerste 5 grote klanten binnen zijn gehaald werd het tijd om verder te groeien en wordt de blik gericht op uitbreiding naar Groot-Brittannië en Duitsland.

Voor die groei werd investeerder Peak Capital gevonden, volgens De Boer vooral vanwege Peak Capitals expertise op het gebied van online marketing en lead generation in de b2b-wereld. In ruil voor de investering krijgt Peak een commissaris bij het Delftse bedrijf (8 medewerkers). De hoogte van de investering wordt niet bekend gemaakt. 

TradeCloud wil productie- en groothandelsbedrijven sneller laten communiceren over inkoop- en verkoopprocessen met hun toeleveranciers en klanten. ’De succesvolle bedrijven van morgen moeten flexibeler reageren op marktveranderingen, gestroomlijnde communicatie is daarbij key’, zegt De Boer. De startup levert hiervoor een platform met een abonnementsmodel (SaaS) op maandbasis. 

Onderdelen

De Boer geeft het voorbeeld van een klant (Agrifac) die landbouwmachines maakt met 3000 onderdoen. Bij dat bedrijf zitten meerdere medewerkers de hele dag orders af te handelen en vragen te beantwoorden, terwijl die informatie net zo goed online gedeeld kan worden. 

Door het online delen van informatie met leveranciers hoeft het landbouwbedrijf bijvoorbeeld veel minder voorraad aan te houden. Ook kunnen leveranciers door die transparantie hun eigen productie veel beter plannen.

China

Tradecloud speelt in op de trend dat productiebedrijven flexibeler willen zijn. De Boer merkt daarbij dat bedrijven hun toeleveranciers steeds minder vaak in Oost-Europa en China zoeken, en hun goedere liever dichtbij bestellen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

’Bedrijven die hun productie hebben geoutsourced hebben daarmee ook een deel van hun creativiteit en flexibiliteit gesoutsourced, dat willen ze niet meer’, zegt De Boer. ‘In China zit je soms 3 maanden te wachten tot je je onderdelen hebt.’ Dat Nederlandse bedrijven daardoor iets meer moeten betalen nemen ze volgens De Boer graag voor lief.

Zie ook: Sprout-visit Yes!Delft