Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lightyear laat Nederlandse ‘Tesla’ zien, belooft 725 kilometer bereik

Het Nederlandse Lightyear liet vanochtend een eerste prototype zien van de 149.000 euro kostende LightYear One, een elektrische auto waarvan eerste exemplaren in 2021 moeten worden afgeleverd. Meest opvallende: een beloofde actieradius van 725 kilometer.

3 jaar na de start van het bedrijf toonde LightYear zijn elektrische auto – met zonnepanelen – dinsdag voor het eerst in volle glorie. Met een actieradius van 725 kilometer (met zuinig rijden zou 800 kilometer mogelijk moeten zijn) op één lading belooft de vierdeurs sedan alvast een extreem hoog bereik, vergeleken met de 560 kilometer die Tesla opgeeft voor zijn verst rijdende Model 3.


Ook bij de onthulling was Voys-oprichter Mark Vletter, maker van deze mooie foto’s.

Om actieradius zo groot mogelijk te maken – en het aantal laadmomenten te beperken – is efficiëntie het toverwoord. Zo wordt het bereik vergroot door een tapijt zonnecellen op de bovenkant van de wagen. Op een zonnige dag zou je daarmee zo’n 50 tot 70 kilometer op zonne-energie moeten kunnen rijden.


Foto: Mark Vletter.

Voor betere aërodynamica zitten er videocamera’s in plaats de traditionele spiegels aan de buitenkant, de achterwielen zijn om die reden deels afgesloten. Het (nog niet bekende) gewicht wordt in toom gehouden dankzij lichtgewicht materiaal. Dankzij een 230V-stekker kun je tot 400 kilometer per nacht laden (en zit je niet vast aan elektrische laadinfrastructuur).


Oprichter en CEO Lex Hoefsloot staat de verzamelde pers te woord (foto: Mark Vletter).

De oprichters kennen elkaar van de Technische Universiteit Eindhoven, waar ze werkten aan wagen voor de solarrace in Australië. LightYear heeft inmiddels 130 man in dienst. Die worden betaald met de 5 miljoen euro groeigeld die tot nu werd opgehaald, en de inleg van de 89 kopers die tot nu toe een aanbetaling van 119.000 euro neerlegden voor de 149.000 euro kostende bolide. Dat zorgt voor 10,6 miljoen euro aan directe inkomsten.

Mark Vletter (Voys) maakte dit verslag:

De productie van een nieuwe auto is een extreem kapitaalintensieve uitdaging. De 5 miljoen euro die het bedrijf afgelopen april ophaalde bij zestig geldschieters is dan ook niet meer dan een opmaat voor de 30 miljoen euro die de startup nodig denkt te hebben om de eerste auto’s van de band te kunnen laten rollen.


Een sneak peak in het interieur (foto: Mark Vletter).

Lightyear heeft ook met Tesla gemeen dat de lanceerdatum naar achter wordt geschoven. Was 2 jaar geleden nog eind 2019 het mikpunt, nu moeten de eerste auto’s in 2021 de fabriek uitrijden.

De onthulling van het prototype (presentatie begint op 34:30 minuten, auto zelf op 1:13:33):

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De auto wordt gemaakt in Helmond, in een fabriek met een capaciteit van 1.500 auto’s per jaar.

Bekijk ook deze aflevering die online tv-show Fully Charged maakte over Lightyear: