Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lichtpuntjes in winkelland

Een flink deel van de detailhandel lijkt uit een dip te kruipen. De omzet van winkels voor huishoudelijke apparatuur, kantoorspullen, mobieltjes en doe-het-zelfzaken groeide het afgelopen kwartaal, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. 

Ook de fietsenhandel en de keukenbranche staan er volgens GfK weer iets beter voor dan een jaar geleden. 6 van de 11 markten die het bureau in kaart brengt laten groeicijfers zien.

Doe-het-zelfzaken profiteerden met een omzetstijging van ruim 5 procent van de vroege start van het voorjaar. Daardoor nam vooral de vraag naar tuinartikelen sterk toe. De markt voor mobiele telefoons groeide met 4 procent.

Het aantrekkende consumentenvertrouwen was ook zichtbaar in de verkoop van kleine huishoudelijke apparatuur, die met 2 procent steeg ten opzichte van een jaar geleden. Vooral vetarme friteuses, keukenmachines, staafmixers en blenders waren volgens GfK in trek. Een flinke stijging van de verkoop van beamers bezorgde ook de kantoorartikelenwinkels een beter kwartaal dan de eerste 3 maanden van 2013.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Daling

Helaas is de totale omzet in Nederlandse winkels die geen voedingsmiddelen verkopen in het eerste kwartaal licht gedaald. Zo zitten consumentenelektronica, entertainment en toerisme zaten nog altijd in de min.

De krimp was echter veel kleiner dan in het voorgaande jaar. De non-foodwinkels zagen hun omzet vorig kwartaal gemiddeld met 0,6 procent dalen, terwijl de inkomsten in de voorgaande vier kwartalen met 4 tot 7 procent afnamen.