Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leren van de fouten van General Motors

Een goede ondernemer leert van zijn fouten. Maar fouten kosten meestal geld. Gelukkig kunt u ook leren van de fouten van anderen. Van General Motors bijvoorbeeld.

Entrepreneur.com trekt vier ondernemerslessen uit het verval van General Motors, dat eerder dit jaar maar liefst 30 miljard(!) dollar staatssteun nodig had om overeind te blijven.

 

1. Voorkom zelfgenoegzaamheid

Hoe succesvol u ook bent geweest, de markt is constant aan verandering onderhevig. In het verleden behaalde resultaten… Het negeren van een probleem helpt uw onderneming de vernieling in.

 

2. Ken uw markt

Hoe langer u onderneemt, hoe verder u losweekt van uw doelgroep. Dat geldt ook voor uw personeel. Met zijn allen wordt u steeds specialistischer en komt u mijlenver voor te lopen op uw doelgroep. Koppel altijd terug naar de mensen voor wie u producten maakt en pas ze op hun wensen aan.

 

3. Ga met de tijd mee

Uw product zal het vast naar behoren doen, maar houd altijd in de gaten wat uw concurrenten uitspoken. Voor u het weet bent u ingehaald.

 

4. Neem verantwoordelijkheid

Geef de schuld van uw falen niet aan anderen. U bent immers de enige die uw omstandigheden kan veranderen. Vraag uzelf altijd af ‘wat doen zij wat ik niet doe?’ en trek uw conclusies.

 

Het verhaal achter deze adviezen vindt u op Entrepreneur.com.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Leer ook van de catasrofale blunders van gameproducent SEGA.