In 2007 betaalde een zakelijke rijder nog gemiddeld 3194 euro per jaar aan extra inkomstenbelasting, in 2013 was dat 2414 euro, schrijft autoconsultant Aumacon op basis van eigen berekeningen. (Voor de berekening werd uitgegaan van een inkomstenbelastingtarief van 42 procent)
De afgelopen 7 jaar creëerde de overheid ’een almaar fijnmaziger bijtellingstaffel’ om mensen te laten kiezen voor een zuinige auto, merkt Aumacon op. ’De zakelijke automarkt heeft daar aanvankelijk schoorvoetend, later in sterk mate op gereageerd.’
Percentage
Hierdoor daalde het gemiddelde bijtellingpercentage voor de inkomstenbelasting van 24,8 procent in 2008 -het eerste jaar dat de tarieven gingen verschillen – naar 16,5 procent in 2013, toen er sprake was van maar liefst zes verschillende tarieven.
Bron: Aumacon
Tegelijkertijd is de gemiddelde cataloguswaarde van een nieuwe leaseauto weer op het oude niveau van 2007, dankzij relatief dure (semi)elektrische auto’s als Tesla Model S en de Volvo V60.
Desondanks blijft de zakelijke rijder – gemiddeld genomen – aan de zuinige kant bij het kiezen van een nieuwe auto. Zo steeg het gemiddelde aanschafbedrag voor nieuwe personenauto’s in dezelfde periode van 25.294 naar 28.331.