Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Klantbehoud is belangrijker dan geld

De aanhoudende crisis zorgt voor een onverwacht vriendelijke benadering van wanbetalers. De in gebreke blijvende klanten helpen blijkt populairder dan die klant uitkleden.

Het aantal ondernemingen dat binnen negentig dagen een rekening laat innen door een incassobureau, is met tien procent gedaald. Een halfjaar geleden schakelde een op de zes ondernemers pas na meer dan negentig dagen een incassobureau in. Nu geeft een op de vier (aan te wachten tot een factuur meer dan negentig dagen uitstaat. Ruim de helft zegt zijn facturen ook in de toekomst niet eerder uit handen te zullen geven. De cijfers komen van de Credit Management Trendmeter van OnGuard.

 

“Hoewel facturen steeds later worden betaald, geven credit managers een openstaande factuur minder snel uit handen,” zegt Edwin Merk, commercieel directeur bij OnGuard. “Wanneer je een factuur laat innen door een incassobureau, neem je eigenlijk afscheid van je klant. De klant helpen in plaats van voor het blok zetten heeft blijkbaar de voorkeur.”

 

Algemeen wordt aangenomen dat dit gouden tijden zijn voor incassobureaus, maar het aantal wanbetalers is (nog) niet hard gestegen. “Het aantal is stabiel en er zijn geen oplopende achterstanden. Het is niet zo dat grote groepen ineens slechter betalen”, zei Peter Van den Bosch, hoofd van het BKR in april.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.