Het gesteggel over de invoering van de kilometerheffing duurt al jaren. Steeds leek het er op dat het systeem er echt aankwam, steeds werd het project weer op de lange baan gezet. Maar Camiel Eurlings, vermaard kroonprins van het CDA, zou de klus zeker klaren. De invoering van de kilometerheffing voor vrachtverkeer wordt in 2011 ingevoerd, beloofde de minister van Verkeer. Later zou de kilometerheffing voor personenenauto’s daaraan worden toegevoegd.
De oppositie vond het destijds maar niets, die daadkracht van Eurlings. Niet verwonderlijk, want er zitten nogal wat haken en ogen aan de kilometerheffing. Dat beseft nu ook Eurlings zich: “Voor mij zullen zorgvuldigheid en beheersing van zowel kosten als technische problemen altijd voorop staan en de urgentie is voor mij onveranderd”, stelt hij in een brief aan de Tweede Kamer.
Schoffering
Met andere woorden: de deadline wordt verlegd naar een later moment. Groenlinks, juist erg vóór de kilometerheffing, is boos. Kamerlid Kees Vendrik: “Dit is slecht nieuws voor het klimaat en voor de coalitiepartijen PvdA en ChristenUnie, die waren beloofd dat er onomkeerbare stappen zouden worden gezet met een heffing voor vrachtwagens in 2011.”
Dat Vendrik zich verbaasd over deze strategische draai van Eurlings is op zichzelf verbazingwekkend: het CDA heeft de coalitiepartners nu al talloze malen op slinkse wijze geschoffeerd en gaf begin vorig jaar al aan 2011 te kortdag te vinden. Eurlings hield toen voet bij stuk, maar geeft die strijd met zijn eigen partij nu blijkbaar op. De kilometerheffing is voorlopig nog even uitgesteld, in ieder geval tot na de volgende verkiezingen.