Zegers zit in een luxepositie. Meerdere van de door hem opgerichte internetbedrijven wist hij te verkopen, zoals Nu.nl, IPB en Netdirect. In andere houdt hij een belang, zoals The People’s Valley, AcceptEmail, Tripolis Solutions en Mailmedia. “Ik heb me de afgelopen vijftien jaar een slag in de rondte gewerkt. Nu kunnen we zeggen: laten we een jaartje hieraan gaan werken. Dat wil niet zeggen dat we niet hard werken, maar we kunnen het ons veroorloven dat er niet meteen geld binnenkomt.”
Dat klinkt bijna als een onnatuurlijke bedrijfsvoering: geen harde tijds- en budgetdruk. Zegers gelooft daar heilig in. “Ons motto is: het werk moet wel leuk blijven. Je moet iets maken waar je trots op bent.” In die sfeer ontstaan volgens hem de beste producten: gepolijst tot ze écht klaar zijn, en niet afgeraffeld.
YesHello
Dat geldt ook voor Zegers nieuwste site YesHello.com, een webplatform voor CRM, intranet, e-mail- sms-marketing, gericht op ondernemers met minder dan 25 medewerkers. “Bijvoorbeeld een café, een creatief bureau of een bedrijfje dat zelf fietsen maakt.” Hij denkt over een paar jaar vierduizend klanten te hebben. “Ons totaalpakket kost evenveel als één module bij anderen.”
Zegers richtte het bedrijf op samen met Jeroen Rondeel en Zegers’ vaste compagnons Johan van Mil en Willem Stam. Anderhalf jaar werkte hij met een team van vier man aan zijn systeem. “Dat het anderhalf jaar duurde, viel misschien tegen. Maar ik blijf altijd kijken wat er valt te verbeteren en hoe ik het precies wil hebben. Ik sluit geen compromissen. Het moet zijn zoals ik het wil.”
Zolderkamer
Sommige van zijn bedrijven werden snel groot, zoals Veritate en Tripolis Solutions, dat geavanceerde e-mailmarketingsoftware biedt voor uitgevers, banken en verzekeraars. Zegers delegeert direct als de eerste fase van een bedrijf voorbij is: “Ik werk het liefst bij een bedrijf dat op een zolderkamer past. Als er meer dan zeven medewerkers zijn, stel ik een directeur aan en ben ik zelf weg.”
In de jaren negentig verdiende hij al aan e-mailmarketing, nieuwsbrieven, online proefabonnementen en de nieuwssite Nu.nl. Die laatste is een goed voorbeeld van Zegers’ succesvolle strategie: een gebruiksvriendelijke interface boven alles. “Nu.nl is al negen jaar vrijwel onveranderd, dat zegt wel hoe goed het ontwerp was.” In een eigen redactie investeerde hij destijds juist zo min mogelijk.
Simpel
Een simpel ontwerp is volgens Zegers de kracht van YesHello. Andere bedrijven bieden ook online CRM-oplossingen, maar geen enkele site werkt makkelijk, vindt hij.
Zijn beta-testers? “Ik heb mijn ouders de site ook laten testen. Als zij er al in slagen een nieuwsbrief te versturen, dan is het goed.” Door het simpel te houden, hoopt hij een grote groep mkb’ers te trekken die nu CRM te ingewikkeld vinden.
Software aanbieden via het web vindt hij nog steeds een beetje pionierswerk. “Dat is voor veel mensen nog redelijk nieuw. Bijna iedereen leest zijn e-mail met een e-mailprogramma en niet via het web.”
Door Tonie van Ringelestijn