Instacart werd in juli 2012 opgericht door de 28-jarige Apoorva Mehta, zelf afkomstig van Amazon. Na de beginperiode in San Francisco bleek de dienst ook goed aan te slaan in het minder zonnige Chicago, waar klanten massaal eten laten brengen op regenachtige dagen.
Mehta’s doel is om elke klant binnen 2 uur te bedienen. Zijn Instacart doet dit met een legertje ’personal shoppers’, oftewel freelance bezorgers, die hun een eigen smartphone en auto meebrengen. Zo hoeft de startup amper energie te steken in een logistiek apparaat.
Groei
In een tweede investeringsronde scoort de startup nu 44 miljoen dollar aan investeringskapitaal bij vc Andreessen Horowitz. De afgelopen maanden groeide de omzet naar eigen zeggen met een factor 15, vooral dankzij een flink aantal nieuwe steden waar de dienst nu actief is.
Ondanks die groei wil Insacart vooral ’lean’ blijven, met een bescheiden personeelsbestand van enkele tientallen mensen en vooral geen eigen, kostbare opslag van levensmiddelen; de dienst haalt zijn boodschappen gewoon uit reguliere supermarkten en incasseert een premie voor het bezorggemak.
De startup leeft dan ook van flinterdunne marges; de vanafprijs voor een bezorging is 4 dollar.
Trucje
Mehta’s rijzende ster als ondernemer verliep voor een belangrijk deel via de befaamde accelerator Y Combinator, al was voor de deelname aan dat programma – na meerdere afwijzingen – een inventieve actie nodig, zo berichtte FastCompany.com eerder. Nadat Metha bij een van zijn contacten bij Y Combinator via Instacart een sixpack bier had laten bezorgen scoorde hij een felbegeerde afspraak, waarna de ondernemer alsnog werd toegelaten tot de accelerator.
Zie ook:
Webwinkel BeterBio wil groeien zonder prijzenoorlog
PostNL wordt concurrent van Albert