Toen Gerritsen (foto boven, links) nog in restaurants werkte, wilden gasten vaak weten wat voor soort wijn zij nu precies dronken. Ze vroegen hem dan of ze het etiket mochten zien om er een foto van te maken. Konden ze er thuis ook eentje aanschaffen.
Het probleem, zo leerde Gerritsen, is dat je als gewone sterveling niet gemakkelijk een restaurantwijn thuis kunt kopen. Goede restaurants gaan voor hun wijnen niet naar de supermarkt, maar doen er juist alles aan exclusief te zijn. Zij bezoeken horecagroothandels, die de wijnen importeren uit landen van allerlei windstreken.
Dewijnmaandvan.nl
Het zette Gerritsen aan het denken. Hoe kun je de wijnen van toprestaurants toch naar de woonkamer van de consument krijgen? Het bracht hem tot het idee achter zijn startup Dewijnmaandvan.nl. Restaurants verzorgen hierbij een pakketje met drie wijnen, die klanten thuis op de mat ontvangen. Iedere maand werkt Dewijnmaandvan.nl met een ander restaurant samen, dus het aanbod is telkens weer anders.
Gerritsen begon het project als onderdeel van een ondernemingsopdracht voor zijn opleiding small business and retail management aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hij voerde het project uit met drie studiegenoten, van wie alleen Daan Burghouwt (21, foto boven, rechts) nog over is. Samen willen de twee de wijnindustrie vernieuwen. Vertrouwen in hun startup hebben ze volop; een paar dagen geleden pitchte Gerritsen zijn idee vol overtuiging nog voor een kritisch publiek bij RTL Z.
Voor restaurants is het handig, meent Gerritsen: “Wij bieden hen promotie aan. Zowel offline via onze boxen, als online. Via social media bloggen we over ze en we houden ‘like & share’-acties.”
Verdienmodel
Gerritsen vraagt de consument 32,50 euro voor een pakket met drie wijnen. Het deelnemende restaurant krijgt vervolgens de opdracht die drie wijnen te leveren voor 5 euro, exclusief btw. “Deze restaurants kunnen hun wijnen goedkoper inkopen”, legt Gerritsen uit. “De daadwerkelijke prijs ligt dus vaak een paar euro hoger.” Wel geeft hij toe: Dewijnmaandvan.nl richt zich – voorlopig – niet op de doorgewinterde fijnproever, maar op de massa. “De wijnen komen echter wel van restaurants die van een dusdanige kwaliteit zijn dat ze je altijd een bijpassend glas wijn bij je menu geven.”
Dewijnmaandvan.nl is nog maar net begonnen; in december vond een pilot plaats en deze maand doet de startup een eerste officiële rondje. 25 klanten doen deze maand mee. Wie denkt dat zij allen omgerekend ruim 15 euro in de zakken van Gerritsen en zijn compagnon steken, heeft het mis. Vijf euro omzet gaat per bestelling op aan het uiterlijk van het pakket – het oog wil ook wat – en er zijn nog verzendkosten. Gerritsen denkt dat zijn startup een marge “van rond de vijf euro” kan pakken, als hij op deze manier verdergaat.
Concurrentie
Is Gerritsen niet bang voor alle concurrentie op de markt? Om maar eens wat te noemen: startup Beerinabox doet iets vergelijkbaars met speciaalbieren. Gerritsen kent zijn concurrenten, maar denkt dat zijn onderneming een “onderscheidend vermogen” heeft: “Wij halen de restaurantbeleving naar de woonkamer. Dat is meer dan een slijterij die ook aan huis komt brengen.”
Op dit moment is de dienst alleen nog actief in Arnhem en Nijmegen, maar Gerritsen wil graag toewerken naar een landelijke dekking. Ook zou hij dolgraag willen samenwerken met sterrenrestaurants, om een speciaal pakket aan te kunnen bieden voor het hoogsegment. Een abonnementsvorm hanteert de ondernemer nog niet, maar daarin ziet hij wel de toekomst voor zijn bedrijf. Zowel Gerritsen als Burghouwt moeten nog anderhalf jaar studeren, en als dat erop zit hopen ze dat Dewijnmaandvan.nl winstgevend is.