Hugo van Woerden (52) is altijd bezig met innoveren. De algemeen directeur van Jongbloed, een familiebedrijf gespecialiseerd in het drukken van bijbels, stelt graag waarom-vragen. “Ik vraag me vaak af waarom dingen zijn zoals ze zijn en probeer er op een andere manier naar te kijken.” Op die manier bedacht Van Woerden de Dwarsligger: een boek van 8 bij 12 centimeter gedrukt op bijbelpapier, dat je een kwartslag gedraaid leest en makkelijk in je zak steekt. Vorig jaar september lanceerde Jongbloed het concept, sindsdien zijn er enkele honderdduizenden van verkocht.
Het idee voor de Dwarsligger kwam niet helemaal uit de lucht vallen; Jongbloed werkt al jaren aan compacte bijbels die mensen makkelijk bij zich kunnen dragen. Van Woerden ging daarop doordenken, en luisterde naar leeservaringen. De Dwarsligger is het antwoord op veel klachten: je houdt het boek in één hand vast, waardoor je makkelijk in bed, op reis of op het perron kunt lezen, en qua volume gaan er zeven Dwarsliggers in één gewoon boek.
Marketing
Aan het uitgeven van algemene boeken wilde Van Woerden zich niet wagen – de kracht van Jongbloed ligt bij christelijke titels. Daarom startte hij een samenwerking met Ambo│Anthos en Kosmos. Er zijn nu zo’n 75 titels als Dwarsligger verschenen, waaronder bekende namen als Het verloren symbool van Dan Brown, en ze liggen in 95 procent van de boekhandels.
Zelf richt Van Woerden zich vooral op de marketing en internationale uitrol van het concept, dat wereldwijd gepatenteerd is. In de VS en Spanje lopen contracten, in Frankrijk en Engeland wordt druk onderhandeld en al eerder deed Jongbloed zaken in Denemarken en Noorwegen. Een collega loopt boekenbeurzen in Azië af. “Het is ontzettend leuk dat een idee uit een Fries dorp de hele wereld overgaat. Maar het is nog een beetje zoeken waar de dwarsligger goed valt. Japanners bijvoorbeeld lezen veel en houden van dun papier, maar ze zijn ook een stuk traditioneler.”
Van Woerden denkt inmiddels alweer verder. Zo is hij bezig met serious games voor het basisonderwijs en een nieuw concept voor digitaal lezen, dat binnenkort in één keer internationaal uitgerold wordt. “De Dwarsligger is voor ons geen laatste strohalm om boeken uit te kunnen blijven geven, we hebben veel meer ideeën.”